Dünyadaki ölümlerin yaklaşık yarısı beslenme hatalarından kaynaklanıyor


Gıda Aydınlatma Platformu‘nun yayınladığı bir habere göre dünyadaki ölümlerin yaklaşık yarısı beslenme hatalarından kaynaklanıyor.

2019 yılında Lancet dergisinde yayınlanan ve 195 ülkenin beslenme alışkanlıklarını inceleyen bir araştırmada, hatalı beslenme davranışlarının önlenmesi ile küresel anlamda ölümlerin beşte birinin engellenebileceğine dikkat çekilmiştir. Bu çalışmanın sonuçlarına göre, dünya genelindeki ölümlerin yaklaşık yarısı ile ilişkilendirilen beslenme hataları; yetersiz tam tahıl tüketimi ve fazla sodyum alımına ek olarak yetersiz meyve tüketimidir.

Günde en az 5 porsiyon meyve ve sebze tüketmek gerekli

Yeterli ve dengeli beslenme önerileri doğrultusunda, günde en az 5 porsiyon (toplam 400 gram) sebze ve meyve tüketilmesi tavsiye edilmektedir. Her ne kadar meyve ve sebze tüketiminin, ölüm oranlarında azalma ile ilişkili olduğuna dair güçlü kanıtlar olsa da, nüfusun sadece küçük bir kısmı bu tavsiyeye uymaktadır. Sebze ve meyve tüketimini artırmaya yönelik girişimlerin başarısı sınırlıdır. Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması 2017 sonuçları, ülkemizde bireylerin yalnızca yarısının her gün meyve ve/veya sebze tükettiğini göstermektedir.

Meyveyi bütün olarak tüketmek bazen zahmetli görülmektedir; meyve suyu tüketimi ise çoğu kişiye göre daha pratiktir. İlave şeker içermeyen meyve suyu tüketiminin teşvik edilmesi sebze ve meyve tüketim hedefine ulaşmak için bir adım atmayı sağlayabilir.

Diğer Haberler:
Besin Zehirlenmelerinde Ne Yapmak Gerekiyor?

Yüzde 100 meyve suyuna haksızlık ediliyor

Ne yazık ki meyve sularının ilave şeker içerdiği gibi yanlış bir algıya sahibiz. Oysa ki marketlerde rahatlıkla bulabileceğimiz %100 meyve suları, meyveye eşdeğer besin ögeleri ile hem ekonomik hem de hijyenik bir seçenektir. Toplumun 7’den 70’e tüm bireyleri %100 meyve suyunu kişisel  ihtiyaçları kadar tüketerek hem sağlıklarını koruyabilir hem de bağışıklık sistemlerini güçlendirebilir.

Avustralya Milletler Topluluğu Bilimsel ve Endüstriyel Araştırma Örgütü (CSIRO) tarafından yapılan Ulusal Beslenme Araştırmasının analizi, meyve suyunun bireye sağlık ve hastalıkların önlenmesi için hayati önem taşıyan besin ögeleri sağladığını, meyve suyu tüketiminin ortalama enerji alımı üzerinde negatif etkisinin olmadığını göstermiş olup; meyve suyunun popülasyonda meyve alımı önerilerinin gerçekleştirilmesine yaptığı katkıyı vurgulamaktadır.

Günde bir bardak %100 meyve suyunun faydaları

Meyvelerin yapısında yüksek miktarlarda bulunan antioksidan bileşenler, yaşlanma, kanser, kalp hastalığı ve artrit gibi birçok hastalığın gelişiminde rol oynayan serbest radikallerin neden olduğu hasara karşı koruma sağlar. Meyve suları, meyvenin türü ve konsantrasyonuna göre değişiklik göstermekle birlikte, yüksek antioksidan içeriğine sahip içeceklerdir.

Taze sıkılmış meyve suyu ile ilave şeker içermeyen hazır meyve sularının antioksidan içeriğinin karşılaştırıldığı bir çalışmanın sonuçları, iki tür ürün arasında antioksidan seviye bakımından bir fark olmadığını desteklemektedir. On farklı araştırmanın sonuçlarının incelenmesi ile elde edilen kanıtlar, %100 meyve suyunun vücutta antioksidan seviyelerini iyileştirdiğini göstermiştir. Örneğin, bir araştırmada 3 hafta boyunca günde 3 kez portakal suyu tüketilmesinin kanda, C vitamini (%59), folat (%46), karotenoid (%22) ve flavanon (8 kat) seviyelerini arttırdığı bildirilmiştir.

Diğer Haberler:
​Online gıda harcamaları 6 kat arttı

İzolasyon günlerinde meyvenin en iyi alternatifi %100 meyve suyu

Sonuç olarak; %100 meyve suyu ilave şeker içermez. O nedenle tüketiminde aşırıya kaçılmadığı sürece şişmanlatıcı bir etkiye sahip değildir ve tıpkı meyveler gibi rahatlıkla tüketilebilir. Yüksek düzeyde antioksidan bileşen içeren sebze ve meyvelerin tüketimini artırmamız gereken bu günlerde; ilave şeker içermeyen meyve sularının uygun porsiyonda tüketimini teşvik etmek, toplumun meyve ve sebze tüketim tavsiyesine ulaşmasına yardımcı olabilir.


Yazan - 23 Ağustos 2020. Kategori MANŞET, GIDA. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazıya yorum yapabilir ve geri izlemede bulunabilirsiniz
0 0 Oy
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x