Fast Food Sektörü Onlarla Büyüdü


Türkiye’de 1.5 milyar dolar ciroya ulaşan fast food sektörü çalışan kadın sayesinde büyüyor

KFC 1939’da Kentucky’de kuruldu. Bugün 105 ülkede 15 bin restorana sahip. KFC’de yüzde 100 tavuk eti kullanılıyor. Tavuklar 11 karışık baharata batırılıp kızartılıyor. Baharatların sırrı KFC’de. Dünyada günde 7 milyondan fazla kişi KFC’lerde yemek yiyor, KFC’lerde yılda 4.5 milyardan fazla tavuk satılıyor.

Türkiye’de fast food pazarının 1.5 milyar dolarlık ciroya ulaştığını söyleyen Süzer Grubu’nun gıda şirketi Turkent Gıda’nın Genel Müdürü Osman Kırık, bu rakamın 2012’de 1.8 milyar dolara yükseleceğini belirtti. Sektörün kadınlar sayesinde büyüdüğünün altını çizen Osman Kırık, “Kadınlar itici gücümüz. Çalışan kadın sayısı arttıkça ailenin geliri artıyor. Aile gelirini artırdıkça dışarıda daha çok yemek yiyor. Bizim sektör kadınlar sayesinde büyüyor” dedi

Süzer Grubu’nun gıda şirketi Turkent’in başında Osman Kırık var. Osman Kırık kariyerine KFC’de başlamış adım adım yükselmiş biri. KFC ve Pizza Hut’ların Türkiye operasyonunun A’dan Z’ye her aşamasında Osman Kırık’ın emeği var. Kırık’ın verdiği bilgiye göre, Türkiye’de fast food servisi 1.5 milyar dolar ciroya ulaştı. 2012’de de 1.8 milyar dolar olacak. “Biz gelişen bir ülkeyiz. Gençlerin verdiği dinamiklik var, bunu iyi değerlendiriyor markalar da” diyen Osman Kırık ile yeni hedeflerini konuştuk.

– Siz kariyerinize nasıl başladınız?

1990 yılında kasiyer olarak işe girdim. Daha sonra tüm aşamalarda, kademelerde çalıştım KFC’de. Kasiyerlikten bölüm şefliğine, vardiya müdürlüğü, müdür yardımcılığına, restoran müdürlüğü, operasyon müdürlüğü, direktörlüğe varan çizgide dediğim gibi adım adım her kademede çalışarak yükseldim. Bu yıl Turkent firmasının genel müdürü oldum.

– Süzer Grubu’nun gıda şirketi Turkent, şirketten çok markalarıyla biliniyor…

KFC ve Pizza Hut’ı bilmeyen yoktur. O markaların müdürüyüm.

– Kasiyer olarak işe başladığınızda hedef koymuş muydunuz kendinize?

A’dan Z’ye her aşama benim için önemliydi. Aslına bakarsanız ben başta koymuşum hedefimi. Ben uygulamaları restoranda öğrendim ama çok hizmet içi eğitim aldık. İlk KFC restoranında işe başlamıştım. Ben işi sevdim. ‘Hayatımı burada devam ettiririm’ dedim.

– Kaç yıldır var Türkiye’de KFC?

21 yıl oldu. İlk geldiğinde olay olmuştu.

– Şu anda büyüklüğü nedir? Kaç restoran var?

KFC 61 noktada. 12 ildeyiz. Pizza Hut 45 şubeli, o da 7 ilde. Yeni yerler açılacak.

– Kaç kişi çalışıyor restoran zincirlerinizde?

KFC’de 1.280 kişi, Pizza Hut’da da 924 kişi var. Merkez ofisimizde de 80 kişi çalışıyor.

– Alışkanlıklar değişti, dışarıda yani ev dışında çok zaman geçiriliyor. Siz gençlere hitap eden bir markasınız, bu avantaj ama bir yandan da dışarıda harcayacak parası az olan kitleye hitap ediyorsunuz…

Gençler en iyi müşteri portföyümüz. Bizim öğlenleri alışveriş merkezlerinde yemek yiyen çalışan kesim en iyi müşterilerimiz. Menü alternatiflerimiz bu kitlelere göre. Yelpazemiz geniş. Gençlerin memnuniyetini de genç çalışan kesimin memnuniyetini de karşılıyoruz.

Cironun % 25’i paket servisi

– Memnuniyet derken, her gün pizza yenmez. Ve günümüzde artık herkes sağlığına, kilosuna özen gösteriyor ama bir yandan da pizza ve kızarmış tavuktan vazgeçemiyor mu?

Son zamanlarda light menü hazırladık. Ama çok talep artmadı. Sabah işe gelirken herkes ‘Öğlen salata yiyeceğim’ diyor açıkınca nefis tavuklar ya da pizzalar yemek istiyor.

– Daha çok kadınlar mı erkekler mi müşteriniz?

Kadınlar itici gücümüz. Çalışan kadın sayısı arttıkça ailenin geliri artıyor. Aile gelirini artırdıkça dışarıda daha çok yemek yiyor. Bir yandan da baktığınızda zaman herkes için önemli. Yemek hazırlamak için zaman lazım. İstanbul trafiği yoğun iş temposu nedeniyle dışarıda yemek yiyen ya da evine servis alan kişi sayısı katlanarak artıyor. Bizim sektör kadınlar sayesinde büyüyor aslında.

– Paket servis oranınız nedir?

Toplam ciromuzun yüzde 25’i paket servis. Hızla arttı paket servis oranı ama biliyorsunuz bizim restoranlarımız da hep dolu. Bu yüzde 25 oranı toplam içinde, bazı restoranlarımız evlere servis yapmıyor, bazıları da yüzde 50 oranında eve servis yapıyor.

– En çok siparişi ne zamanlar alıyorsunuz?

Bu değişiyor ama rekor kıranlar var.

– Nasıl bir rekor, rakam verebilir misiniz?

Bir saat içinde 100 sipariş alan restoranlarımız var. Düşünün hızı. Tüm operasyon buna göre hazırlanıyor. Lezzet kaybı asla olmaz. Çok planlıyız bu konuda. Geçmişteki verilere bakarak iyi hazırlandık bu gelişmelere. Biz bir saatte 100 siparişi zamanında yetiştiriyoruz.

– Fast Food sağlıklı değil. Herkes daha sağlıklı olmak istiyor. Tavuk çok çabuk bozulan bir ürün. Nereden alıyorsunuz, kalite için nelere özen gösteriyorsunuz? Hangi yağları kullanıyorsunuz, en fazla kaç kez kullanıyor yağlarınız?

Banvit’ten her gün tavuk alımı yapıyoruz. Ve her gün taze tavuk alıyoruz KFC’de. Pizza Hut’ta da her gün taze hamur hazırlanıyor. Asla donmuş hamur kullanmıyoruz. Her sabah hamur açılıyor Pizza Hut’larda. KFC’de de tavuklar en iyi yerlerden geliyor, özenle korunuyor ve o gün tüketiliyor. Ben gönül rahatlığıyla sağlıklıyız derim. Yağda da litaretürdeki en iyi yağı kullanıyoruz. Trans yağı sıfır bizde. Uzun zamandır da böyle.

– Atık yağlarınız ne oluyor?

Atık yağları da çok iyi topluyoruz, devletin gösterdiği adrese veriyoruz. Biz 5 yıl önce bir öncülük yaptık bu konuda. Özel bir cihaz getirttim Almanya’dan. Her saat yağlar ölçülüyor. Laboratuvarda kullanılan cihazı ufaltmışlar. Kırmızı yeşil ışıkları var. Biz çok sıkı takip ediyoruz yağları. Bu cihaz o dönemde çok beğenildi ve başkaları tarafından da kullanılmaya başlandı.

Navigasyon cihazından daha başarılı kuryelerimiz var

– Siparişleri yetiştirme konusu hassas. Kuryelerinizin eğitimi için ne yapıyorsunuz? Herkes kurye olabilir mi?

Navigasyon cihazından daha başarılı motorcularımız var. İnanın size kapının rengini bile söylerler. Çok iyi bir kadromuz var bizim, bu alanda lideriz diyebilirim. Çok özen gösteriyoruz bu konuya. Motor sürücülerini bölgeden seçiyoruz. Mülakat tekniklerimizde çok şey var. Kapıyı açtığınızda karşınızda bulduğunuz kişiyi bir daha görmek istemelisiniz. Mülakatlarda herkes başarılı olabiliyor ama sahada olamayabiliyor. İşi iş üzerinde de öğretiyoruz, bu arkadaşlar hizmet içi eğitim alıyor.

– Kuryeliğe geçici iş olarak bakılmasından kaynaklanan sorunlar olduğu söyleniyor…

Hep başta geçici olarak başlanıyor. Sonra genelde kalıcı oluyor. 10 yıldır 20 yıldır bizle çalışanlar var.

– Kadın kurye hiç görmedim, almıyor musunuz?

Kadın kuryemiz yok. Kadın çalışan sayımız restoranlarda yüzde 50 oranında. İnanın bugüne kadar hiç kadın başvuran olmadı. Sanırım trafikte olmayı çok istemiyorlar.

En fazla ciro Cevahir’de

– En fazla ciroyu hangi restoran yapıyor?

Cevahir Alışveriş Merkezi’ndeki restoranlarımız en iyisi. Her iki markada da orada en yüksek ciroyu yapıyoruz.

– Rakibiniz hamburgerciler ve pizzacılar mı? Artık yerel lezzetler servislerini güçlendirdi… Pideciler, dönerciler de rakip mi?

Herkes rakip… Yerli olanlar da yabancılar da… İşini doğru yapanlar müşteriyle gönül bağı kuruyor. Biz rakipleri değil müşterilerimizi önemsiyoruz. Biz onlara yenilik yapıyoruz. Grup menüleri, çoklu menüler, indirimler yapıyoruz. Alım güçlerini dikkate alıyoruz. Çalışanlara bakıyoruz, enflasyon oranında zam alıyorlar, biz de bunu dikkate alarak zam yapıyoruz.

– Türkiye’ye ait lezzetlere de yer veriyorunuz menünüzde, bu olmazsa olmuyor sanırım…

Türk halkı kendinden bir parçayı mutlaka istiyor. KFC’de baharatlı ürünler var, Türk halkı çok seviyor. Pizzalarda da sucuk, salam, pastırma hepsi karışık çok tercih ediliyor.Elif Ergu / Vatan

 


Yazan - 4 Aralık 2011. Kategori GIDA. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oy
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x