Körfez Türk eti istiyor ama ‘fiyat pahalı’ diyor

korfez-turk-eti-istiyor-ama-fiyat-pahali-diyor-1453697955

 

 

 

Hem helal kesim hem de damak tadı sebebiyle Körfez ülkeleri
Türkiye’den et almak istiyor ama Amerika’dan 3 dolara aldıkları et
Türkiye’de 8 dolar olunca vazgeçiyor…

 

 

Canan ERASLAN

 

 

Türkiye’nin en pahalı gıda maddelerinden biri et ve et mamulleri.
Devletin gerek doğrudan desteği, gerek fiyat olarak müdahalesine
rağmen ette ucuzluk bir türlü sağlanamıyor. Aynı tarafta olması gereken
üreticileri dahi zaman zaman kavga ettiren sektör, fiyat sebebiyle ihraç
pazarlarını dahi değerlendiremiyor. Dünyanın en büyük et ihracatçısı
ülkelerinin bulunduğu Körfez yarımadasının Türkiye’ye hem coğrafi hem
damak tadı yakınlığına rağmen ihracatın yapılamamasının tek sebebi
ise fiyat. Türkiye’de 8 dolar olan ve hızlı değişen karkas et fiyatını 3
dolara Güney Amerika’da bulan Körfez ülkeleri, ihracatını Arjantin,
Brezilya, ABD ve Hindistan’dan yapıyor.

 

 
2.5 KAT FİYAT FARKI VAR

 

 
“Nasıl ihracat yaparız?” sorusunu yönelttiğimiz Şahin Et Ürünleri Yönetim
Kurulu Danışmanı Hakan Sinangil, “Evet, Körfez ülkeleri en büyük et alıcısı.
Bizim İslam ülkesi olmamız sebebiyle helal kesim avantajımız var. Damak
tadı da yakın ama fiyat en büyük dezavantaj. Daha başlangıçta 2.5 kat
fiyat farkımız var. Bu fark olmasa, lojistik, üretim maliyeti, makine
ekipman modernizasyonu, kapasite gibi bütün kalemler lehimize. Şimdi
ithalat yapıp ürün ihracına odaklanacağız” dedi.

 

 
TÜKETİM ARTSIN HERKES KAZANSIN

 

 
Daha birkaç ay önce 18 lira olan karkas etin 22-23 lira bandına çıktığını
vurgulayan Sinangil, şunları söyledi: “Tüketicinin pahalı et yemesinin en
büyük sebebi üretici sayısının azalması. Fransa’da toplam tarım
sektörünün yüzde 60’ı hayvancılık içerirken Türkiye’de bu yüzde 30 ve
hep düşme trendinde. ‘Fazla üretirsek fiyat düşer, üretici para
kazanamaz’ mantığı değişmeli. Ekonominin temel kuralıdır; fiyat
düştükçe tüketim artacak. tonaj büyüyecek. Bugün pahalı satan üretici,
sattığının yerine hayvan alırken de onu pahalıya alıyor. 2014 yılında 1
milyon 200 bin ton tükekim, 1 milyon 100 bin ton üretim var. İhracatta da
rakamlar çok küçük.”

 

 

30 liraya alınan ‘şey’ sucuk olamaz

 

 

Karkas et fiyatı 22-23 liraya çıkınca, bütün et ürünleri de zamlandı.
Hakan Sinangil, “Tüm gıda ürünlerinde hammadde fiyatları belli. Biz
diyoruz ki en azından tüketici hammadde fiyatına bitmiş ürün almamalı.
Ette karkas 23 lira. Bunun yüzde 20 kemiği, yağı, firesi var. Bunun üzerine
imalat maliyeti, ambalaj ve lojistik geldiği zaman 30 TL’ye sucuk
olmayacağı çok net” görüşünü dile getirdi.

 

 

Üreticiler, her türlü vergiden muaf olsun

 

 

Yem maliyetinin hayvan hariç, toplam maliyetin yüzde 50’si olduğunu
söyleyen Hakan Sinangil, “Devletimizin yem ve gübrede KDV’yi yüzde
1’e indirmesini destekliyoruz. İlave olarak tarım sektöründe faaliyette
bulunan kişilerin her türlü vergiden arındırılmasını diliyoruz. Her ne nam
altında olursa olsun; besiciden, çiftçiden hiçbir vergi alınmamalı. Bu,
tarım ve hayvancılıkta çok hızlı bir büyümeyi beraberinde getirir. Tüketici
endeksinde yüzde 24’lük paya sahip gıdada fiyatların düşmesi,
enflasyon ve satın alma gücünde pozitif etki sağlar” dedi.

 

Şahin’den dilimlik ürünler için yatırım

Son dönemde marketlerde 8-10 dilimlik salam, sucuk, pastırma gibi
ürünlerin sayısı artıyor. Şahin de bu sektörde faaliyette. Yönetim Kurulu
Danışmanı Hakan Sinanoğlu’nun verdiği bilgiye göre Şahin, Kayseri’de
50 bin metrekare kapalı alanda düşük gramajlı et ürünleri için yatırım
başlattı. 90-120 gün raf ömürlü olacak ürün imalatı için Brezilya, Arjantin,
Hindistan, Almanya ve Avusturya gibi makine ekipman üreticilerinden
teklif aldıklarını söyleyen Sinanoğlu, “Kısa süre içerisinde tesis devreye
girecek” dedi.

 

Türkiye

URL: http://www.ciftlikdergisi.com.tr/?p=85320

Yazan - Oca 25 2016. Kategori ET VE ET ÜRÜNLERİ, GIDA, MANŞET. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık

Yoruma kapalı

| Designed by Mavikedi internet Hizmetleri |