Montrö ile ilgili bilinmeyen gerçek


istanbul__uygarelmastasi

 

A Haber’de yayınlanan Ergün Diler ve Bekir Hazar’ın sunduğu YazBoz, en son Türkiye ile Rusya arasında karşılıklı açıklamalara neden olan Boğazlar sorununu masaya yatırdı.

 

Anka Teknoloji Üniversitesi mütevelli heyeti başkanı Dr. Mehmet Hakan Sağlam, Montrö Antlaşması’na dair gerçeklerin gözden kaçırıldığını söyledi. “Yıllarca bayram olarak kutladık, ne saçma!” ifadelerini kullandı.

 

“Türk televizyon tarihinde ilk defa ben açıklıyorum” diyen Dr. Sağlam “Montrö’nün sanki boğazlar Türkiye’nin malıymış gibi gösterilmesi saçma sapan bir şeydir. Montrö Türkiye Cumhuriyeti’nin malı değildir. Ve yıllarca bize bunu bayram oalrak kutlattılar.” açıklamasında bulundu.

 

Sağlam şöyle devam etti:

1. Geçen gemilerden hiçbir şekilde para alamazsın.

2. Hiçbir gemiyi durdurup arayamazsın.

3. Durdurabileceğin tek bir konu var. Eğer gemide salgın hastalık varsa

 

 

KANAL İSTANBUL’UN DEĞERİ BURADA

 

kanal-istanbul-icin-tarih-belli-oldu_6441_o

 

 

Başbakan Erdoğan tarafından açıklandığında bir çok kesimin karşı çıktığı çılgın projenin önemi burada anlaşılıyor.

 

Projenin özellikleri

 

Açıklamalara göre, resmî adıyla Kanal İstanbul, şehrin Avrupa Yakası’nda hayata geçirilecek. Hâlihazırda Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifsiz bir geçit olan İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğini rahatlatmak adına Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir suyolu açılacak. Kanalın Marmara Denizi ile birleştiği noktada 2023 yılına değin kurulması öngörülen iki yeni kentten biri kurulacak. Kanalın uzunluğu 40-45 km; genişliği yüzeyde 145-150 m, tabanda ise yaklaşık 125 m olacak.Suyun derinliği 25 m olacak. Bu kanalla birlikte İstanbul Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak, İstanbul’da iki yeni yarımada, yeni bir de ada oluşacaktır.

DİĞER HABERLER
Future Fish Eurasia Fuarı

 

Projenin etüt çalışması iki yıl sürecek. Çıkartılan topraklar, büyük bir havalimanı ve liman yapımında kullanılacak, taşocaklarının ve kapatılan madenlerin doldurulması için yararlanılacak.Projenin maliyetinin 10 milyar doların üzerinde olabileceği belirtiliyor.

 

Kesin yeri açıklanmamakla birlikte, çeşitli iddialar mevcuttur. Erdoğan’ın “Bu proje Çatalca’ya hediyedir” demesi üzerine projenin Çatalca’da yer alacağına ilişkin iddialar önem kazandı.Bazı şehir plancıları bu kanalın Terkos Gölü-Büyükçekmece Gölü arasında ya da Silivri sahiliyle Karadeniz arasında olacağını öngörmektedirler.

 

Maliyet

 

Projenin toplam maliyetinin 20 milyar lira olması beklenmektedir. Köprü ve havalimanları gibi yatırımlar da hesaba katıldığında toplam maliyetin 50 milyar dolar olacağı tahmin edilmektedir.

 

 

 

Kanal İstanbul

 

Bilgiler

Konum    İstanbul (Avrupa Yakası)

Durum     Proje aşamasında

Suyolu     Marmara Denizi- Karadeniz

Teknik

Uzunluk   40-45 km

genişlik    125 m

Yedek yol          İstanbul Boğazı

 

Kanal İstanbul, İstanbul’da yapılması düşünülen bir suyolu projesidir. 2011 yılında dönemin başbakanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “çılgın proje”si olarak basına yansımış; ancak projenin adı, içeriği ve yeri uzun süre gizli tutulmuştur. 27 Nisan 2011 tarihinde Sütlüce’de bulunan Haliç Kongre Merkezi’nde yapılan basın toplantısıyla projeye ilişkin temel bilgiler açıklanmıştır.

DİĞER HABERLER
'Sınır kontrolleri milyarlara mal olur

 

 

Karadeniz ve Marmara’nın yapay bir boğazla birbirine bağlama fikri 16. yüzyıldan bu yana 6 kez gündeme gelmiştir.1500’lü yılların ortalarında Osmanlı Devleti’nin hayata geçirmeyi planladığı 3 büyük projeden biri Sakarya Nehri ve Sapanca Gölü’nü Karadeniz ve Marmara’ya bağlamaktı. 1550 yılında Kanuni Sultan Süleyman döneminde gündeme geldi. Dönemin iki büyük mimarı Mimar Sinan ve Nicola Parisi hazırlıklara başlanmasına rağmen savaşlardan dolayı bu projenin hayata geçmesi iptal edildi.

 

 

Proje ilk kez TÜBİTAK’ın Bilim ve Teknik dergisinde Ağustos 1990 tarihinde yayınlanan bir makalede önerilmiştir. Dönemin Enerji Bakanlığı Müşaviri Yüksel Önem’in kaleme aldığı makalenin başlığı “İstanbul Kanalı’nı Düşünüyorum” idi. Büyükçekmece Gölü’nden başlayıp Terkos Gölü’nün batısından geçecek İstanbul Kanalı, uzunluğu 47 km, su yüzeyindeki genişliği 100 m, derinliği 25m olarak tasarlanmıştır. 1994 yılında Bülent Ecevit İstanbul’un Avrupa yakasında Karadeniz’le Marmara arasında bir kanal açılmasını önermişti. Ve proje “Boğaz ve DSP’nin Kanal Projesi” ismiyle DSP’nin seçim broşürlerinde yer almıştı.

 

“Çılgın proje”nin kamuoyunda ilk duyumu

 

23 Eylül 2010’da gazeteci Hıncal Uluç tarafından ” Başbakan’dan bir “Çılgın” proje ki..” adlı yazısında projenin içeriği verilmeden bahsedilmiştir. Bu yazısında Uluç projeden sadece “Telefon elimde dondum kaldım.. Bu İstanbul konusunda bugüne dek duyduğum en çılgın proje.. Biri bana “Bin proje say” dese, bin gün izin verse aklıma gelmez. Öyle çılgın.” şeklinde bahsetmiştir. Bu tarihten itibaren medyada proje üzerine tahminde bulunan birçok haber yapılmıştır.

DİĞER HABERLER
Kırım'ın 'Ruslaşma' süreci

13 Nisan 2014. 13:18
0 0 Oylar
Okuyucu puanı:
Abone ol
Bildir
guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x