‘Rusya’da Helal Gıdaya Büyük Talep Var’


Dünya genelinde 170 milyar dolara ulaşan helal gıdaya talep artıyor.

 

İslamî kurallara göre üretilmiş olmasının yanı sıra ‘sağlıklı, kaliteli, temiz, güvenli’ olan helal gıda Müslümanlar kadar, gayrimüslimler tarafından da tercih ediliyor. Resmî kayıtlara göre 25 milyon Müslüman’ın yaşadığı 150 milyon nüfuslu Rusya’nın orta bölgesi olan Volga’da helal gıda tüketicilerinin yüzde 90’ını gayrimüslimler oluşturuyor. Helal gıdaya ilgiyi fark eden gayrimüslim üreticiler de gerekli şartları yerine getirerek üretim yapmak için belgelendirme kuruluşlarının kapısını çalıyor.

 

Tüm Rusya Helal Belgelendirme Merkezi Genel Müdürü Dinar Sadıkov, Rusya Federasyonu’nda bir zamanlar cami imamlarının ifa ettiği görevi şimdi Moskova ve Kazan’da bulunan iki belgelendirme kuruluşunun yaptığını söyledi. Sadıkov, gayrimüslim ülkelerde Müslümanlara has standart kabul ettirmenin zor olmasına karşın önemli gelişmeler yaşandığını ifade etti. Özellikle 2009’dan sonra helal üretim yaparak belge almak isteyen şirketlerin sayısında yüzde 30’un üzerinde artış olduğunu dile getiren Sadıkov, üç yıl önce 100’ü bulmayan firma sayısının 350’ye ulaştığını söyledi. Sadıkov, Rusya’da sahibi ya da genel müdürü Müslüman olmamasına karşın, ‘helal’ belgeli şirketlerin cirolarındaki artışı görenlerin de şartları yerine getirmek istediğini belirtti.

 

Türkiye’de, İslam Ülkeleri Standartlar ve Metroloji Enstitüsü (SMIIC) kriterlerine göre helal gıda belgelendirmesi yapan birkaç kuruluş bulunuyor. Türk Standardları Enstitüsü (TSE) bir yıl önce kabul edilen SMIIC standardının ardından 120 firmayı belgelendirdi. Belgelendirme alan firmaların neredeyse tamamının ihracata yönelik faaliyet sürdüren şirketler olduğunu belirten TSE Başkanı Hulusi Şentürk, ağırlıklı olarak et ve süt ürünleri ihraç edenlerin belge aldığını söyledi. Türkiye’de 30 civarında belgelendirme yapan Dünya Helal Birliği’nin Genel Başkanı Ahmet Gelir de kendilerinden belge alan firmaların ihracatta ciddi artışlar yakaladığını söyledi. Ahmet Gelir’in verdiği bilgiye göre, dünyada belgelendirme pazarının parasal büyüklüğü 170 milyar dolar civarında. Bunun 16 milyar dolarını, gayri safi milli hasılaları 6 trilyon doları bulan 57 İslam ülkesi oluşturuyor. Belgelendirme pazarından aslan payını İngiltere, Fransa, Almanya, ABD ve İsrail alıyor.

 

Rusya’da ‘helal’ etiketinin olması özellikle daha hijyenik ve katkı maddesi olmayan olarak algılanıyor. Ruslar, helal et ürünlerini diğerlerine göre daha lezzetli bulduklarını söylüyor. Rus gazeteci Aleksandr Buzayev, Hıristiyan Ortodoks kökenli olduğunu söyleyerek, helal eti tercih etmesini şu sözlerle anlatıyor: “Psikolojik olarak temiz olduğu görüşündeyim. Benim için bunun dinle bir ilişkisi yok.” Helal eti tercih eden Ruslardan Artur Praymak da Müslüman olmadığını ancak Moskova’daki helal marketlerindeki ürünleri tercih ettiğini dile getiriyor.Zaman

 

Konya’da ‘Helal AVM’ açıldı

Kamuoyunda ‘Helal AVM’ olarak bilinen Konya’daki Kentplaza AVM, Bereket Duası’yla açıldı. Düzenlenen törene Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan da katıldı.

Kiralama sözleşmesine koyduğu içki ve domuz eti yasağıyla gündeme gelen AVM, 150 milyon TL’lik yatırımla hayata geçirildi. Açılış töreninde konuşan DEHA Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Arıcı, 60’ın üzerinde ulusal ve uluslararası önemli markaları ilk kez Konya’ya Kentplaza ile getirdiklerini belirterek, bunlar arasında Lacoste, Tommy Hilfiger, Starbucks, Mango, Yves Rocher, Divarese, YKM, Tchibo, Chakra, Derimod, Saat&Saat, Beymen Club, Kahve Dünyası gibi markaların bulunduğunu kaydetti.

160 mağaza olacak

Alışveriş merkezinde, doğrudan ve dolaylı olarak 3 bin kişiye istihdam sağladıklarını söyleyen Arıcı, Kentplaza’nın genel özellikleri hakkında şu bilgileri verdi: “150 Milyon TL’lik yatırım değeri ile hayata geçirdiğimiz Kentplaza Alışveriş Merkezi, ofis bloğundan oluşan kulesi ile birlikte toplam 110 bin metrekarelik alana sahip. 45 bin metrekarelik kiralanabilir alanı bulunan AVM içinde, 160 mağaza hizmet verecek. Yıllık yaklaşık olarak 150 – 250 milyon TL ciro beklediğimiz Kentplaza’da, 11 adet sinema salonu, eğlence merkezi ve spor merkezi, bovling alanı ve açık teraslar da bulunuyor.”

Kadınlara özel havuz

AVM’de ayrıca iki adet yüzme havuzu da bulunuyor. Bunlardan birisi sadece kadınlara özel olarak hizmet verecek. Ayda ortalama 1 milyon ziyaretçi beklediklerini söyleyen Ahmet Arıcı, “Kentplaza, simgesel ve önemli bir merkez. Gelecekte de Konya için böyle kalıcı eserlere ve böyle büyük yatırımlara imza atmaya devam edeceğiz” dedi.Milliyet

 


Yazan - 17 Kasım 2012. Kategori GIDA. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oy
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x