Nusaybin Sınır Kapısı Yapılıyor


TOBB/ Nusaybin Gümrük Kapısının, yap-işlet-devret modeliyle yeniden inşası ve işletmesine ilişkin Uygulama Sözleşmesi, TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Devlet Bakanı Hayati Yazıcı ve Gümrük ve Turizm İşletmeleri Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Arif Parmaksız’ın katılımıyla TOBB Birlik Merkezi’nde imzalandı. İmza töreninde konuşan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, gümrük kapılarının modernizasyonunun, daha fazla ticaret, daha iyi ülke tanıtımı ve daha düzgün sınır güvenliği sağlayacağını söyledi. Gümrük kapılarının modernizasyonu projelerine bugüne kadar TOBB tarafından yapılan yatırım tutarının 190 milyon doları bulduğuna işaret eden Hisarcıklıoğlu, Nusaybin ile birlikte 7 gümrük kapısının daha proje çalışmalarının devam ettiğini bildirdi.TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu konuşmasında ekonomideki hedeflere değinirken, “Son 10 yılda yeni bir rota çizen ve büyüyen ekonomimize paralel olarak, dış ticaret hacmimizi 3,5 kat artırmayı başardık. Ekonomimiz büyüdükçe, vizyonumuz da, hedeflerimiz de büyüdü. Bakış açımız değişti. Bugün, dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girme, 500 milyar dolar ihracat yapma hedeflerini telaffuz ediyoruz. Bu hedefler bize uzak gelmiyor. Türkiye’nin her ilini karış karış dolaşan biri olarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim; bu hedefler hem milletimizin, hem işadamlarımızın zihnine kazınmış durumda” ifadesini kullandı.

“Hükümetin komşu ülkelerle geliştirdiği ilişkiler, ekonomik alana da hızla yansıdı”

Bugün Türkiye’yi sanayi devi yapmanın yanında, bir transit geçiş ve lojistik devi yapmaktan bahsedildiğine işaret eden Hisarcıklıoğlu, tarihi ipek yolunu yeniden canlandırmanın planlarını yaptıklarını hatırlattı. Hisarcıklıoğlu, “İşte biz TOBB olarak üstlendiğimiz Gümrük Kapılarının modernizasyonu projelerine, bu vizyonla yaklaşıyoruz. Son yıllarda hükümetimizin komşu ülkelerle geliştirdiği ilişkiler, ekonomik alana da çok hızlı yansıdı. Türk özel sektörü, bölgesinin en önemli tedarikçisi haline geldi” diye konuştu. TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu konuşmasına şöyle devam etti: “2002-2009 döneminde toplam ihracatımız %180 oranında artarken, kara sınır komşularımıza yaptığımız ihracatın artış oranı, % 620 oldu. Bu anlamda, 100 milyar doları aşan ihracatımızın %45’i, dış ticaret hacmimizin %40’ı kara sınır kapıları aracılığıyla yapılıyor. Yine, ülkemize giriş-çıkış yapan toplam yolcuların %30’dan fazlası, kara gümrük kapılarını kullanmaktadır. Kara gümrük kapılarımızdan yılda 5 milyon araç ve 15 milyon yolcu geçmektedir. Karayolu taşımacılığında Avrupa’nın en büyük filosuna sahibiz.

DİĞER HABERLER
İstanbul'un 11 ilçesinde elektrik kesintisi

“Gümrük kapılarının modernizasyonu 3 önemli kazanç sağlayacak”

Bütün bunlar, gümrük kapılarımızı etkin ve verimli hale getirmenin, ülke ekonomisi ve tanıtımı açısından ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Gümrük kapılarının modernizasyonu 3 önemli kazanç sağlayacaktır; daha fazla ticaret, daha iyi ülke tanıtımı ve daha düzgün sınır güvenliği. TOBB’un kuruluş kanunuyla, iç ve dış ticareti kolaylaştıracak gerekli tedbirleri almak görevi verilen Birliğimiz, böyle bir projede sorumluluk almaktan kaçınmamıştır. Bu kapsamda, İpsala, Habur, Cilvegözü, Sarp, Kapıkule, Hamzabeyli gümrük kapılarının modernizasyonunu tamamladık. Bu gümrük kapılarında ortalama bekleme süresi 40 dakikadan, 10 dakikaya indirildi. Araç ve yolcu kapasitesi dört kat artırıldı. Nusaybin ile birlikte 7 gümrük kapısının daha proje çalışmalarına devam etmekteyiz.”

“Devletin üzerindeki yatırım yükünü alırken, daha fazla vergi geliri kazandırıyoruz”

Gümrük kapılarının modernizasyonu projelerine bugüne kadar TOBB tarafından yapılan yatırım tutarı 190 milyon doları bulduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, “Özetle, bir yandan devletin üzerindeki yatırım yükünü alıyoruz. Diğer yandan modernize edilerek işlem hacmi büyüyen kapılardan, devletimize daha fazla vergi geliri kazandırıyoruz” dedi. Yap-işlet-devret modeliyle modernize edilecek Nusaybin gümrük kapısının, Suriye sınırında modernizasyonu tamamlanan ikinci kapı olacağını belirten TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Son dönemde Suriye ile ekonomik ve sosyal alanda artan işbirliği, vizelerin kaldırılması, ticaret hacmini ciddi oranda artırmış ve araç giriş çıkışları üç katına çıkmıştır. Suriye’ye yaptığımız ihracat her yıl ortalama yüzde 30 ila yüzde 40 arasında artıyor. Bu artışı, mevcut kapıların karşılaması artık mümkün değildir. Nusaybin gümrük kapısında, yıllık yaklaşık 16 bin araç ve 200 bin yolcuya hizmet verilirken, modernizasyonun sonrasındaki kapasite, 500 bin araç ve 2 milyon yolcuya çıkacaktır. Yatırımların bir yıl içinde tamamlanması planlanmıştır. Proje maliyeti 31 milyon TL’dir.

DİĞER HABERLER
Osmangazi Köprüsü'nde büyük zarar

“Ortadoğu’ya yeni bir kapı açacak”

Nusaybin gümrük kapısı, Irak’a geçişlerde de önemli bir alternatif olacak ve Habur gümrük kapısının üzerindeki yükü de hafifletecektir. Bu da hem nakliyeciler, hem de ihracatçılar açısından büyük bir avantaj olacaktır. Zira Nusaybin gümrük kapısından Suriye’ye girdikten sonra, Suriye-Irak arasındaki El Rabia kapısına sadece 76 kilometrelik bir mesafe bulunuyor. Nusaybin gümrük kapısının modernizasyonu, Orta Doğu’ya yeni bir kapı daha açacak ve Güneydoğu Anadolu’nun kalkınmasında önemli bir yol oynayacaktır. Diğer yandan, Suriye ile yürütülen görüşmelerin neticelenmesi ve ortak kapı modelinin uygulamaya konulması halinde, Nusaybin Gümrük Kapısının, tek kapı-iki gümrük uygulaması ile, transit geçişe imkan sağlayacak olması, bölge ülkeleri ile hem ekonomik, hem de siyasi alanda yeni bir dönemi başlatacaktır. Bu şekilde iki ülkenin gümrük işlemleri tek bir noktada gerçekleşecektir. Bu uygulamanın, diğer bölge ülkeleri çerçevesinde de genişletilmesi, Doğu-Batı eksenindeki ticaretin ve kara taşımacılığının gelişmesine çok önemli katkılar sağlayacak, Tarihi İpek Yolu rotasındaki diğer ülkelerin gümrük uygulamalarına da örnek teşkil edecektir.”

“Özel sektör-kamu işbirliğinin örneği”

Özel sektör-kamu işbirliğinin en etkin ve verimli örneği olan, gümrük kapılarının modernizasyonu projelerini, başarıyla sürdürmenin, haklı gurur ve sevincini taşıdıklarını anlatan M. Rifat Hisarcıklıoğlu, bu projelerdeki başarıların, Türkiye’de özel sektörün asli temsil mekanizması olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin, bu misyonu hakkıyla taşıdığının göstergesi olduğunu vurguladı. Hisarcıklıoğlu konuşmasını şu sözlerle tamamladı: “Elbette bu başarılı projelerde, kamu idaremizin gösterdiği çağdaş vizyonun hakkını da vermeliyiz ve takdir etmeliyiz. Bu çerçevede, projelerin gerçekleştirilmesinde; başından sonuna desteklerini esirgemeyen Sayın Başbakanımıza ve her safhada özverili katkı ve gayretli çalışmalarıyla bize destek veren Sayın Bakanımıza ve gümrük müsteşarlığının değerli bürokratlarına şükranlarımızı sunuyorum.”

“Bakan Yazıcı: Türkiye her alanda gelişti”

Devlet Bakanı Hayati Yazıcı da imza töreninde yaptığı konuşmada, Türkiye’nin her alanda büyüdüğünü, geliştiğini, son 7-8 yılda Türkiye’nin ulaşımda, taşımacılıkta, altyapı hizmetlerinde devrim niteliğinde aşama kaydettiğini söyledi. Gümrüğün aşama kaydedilen altyapı, teknoloji, yenilenen çalışma yöntemleri itibarıyla tüccara, sanayiciye, ticaret erbabına hizmet sunma noktasında kolaylıkları devreye sokan bir kurum haline geldiğini anlatan Yazıcı, ”Gümrüğü aslında sadece bir kamu idaresi olarak görmemek gerekir. Gümrük Müsteşarlığı, yaptığı faaliyetler, faaliyetlerin çeşitliliği ve o faaliyetlerin parasal değeri itibarıyla Türkiye’nin belki de en büyük holdingi durumunda” diye konuştu. Yazıcı, gümrük kapılarının plan dahilinde modernize edildiğini, modernize edilen en büyük kapının ise Kapıkule olduğunu hatırlattı.

DİĞER HABERLER
Buğday fiyatları bir yılın zirvesinde

“Başka kapıların açılması da gündemde”

Nusaybin Gümrük Kapısı’na ilişkin protokolü imzalayacaklarını, bu kapının Suriye ile Türkiye arasındaki gümrük kapılarından yap-işlet-devret modeli çerçevesinde modernize edilen ikinci kapı olacağını anlatan Yazıcı, başka kapılar açılmasının da gündemde olduğunu, planlamalar çerçevesinde bu çalışmaların sürdüğünü söyledi. Bakan Yazıcı, diğer komşu ülkelerle de gümrük kapılarını yenilemek ve bu kapıları ortak gümrük gümrük kapısı yapmak suretiyle ”tek gümrük iki idare” şeklinde hayata geçirmek için çalışmalarını sürdürdüklerini kaydetti.

“Sarp Gümrük Kapısı”

Bu konudaki ilk müzakerenin Sarp Gümrük Kapısı konusunda Gürcistan’la sürdürüldüğünü belirten Yazıcı, ”Fakat çok anlatamadık Gürcü dostlarımıza, öyle anlıyorum, kavratmakta zorlandık. Hala devam ediyor, sonuç alamadık. Aynı mantıkla Suriyeli dostlarımızla, komşularımızla, İran’la da Esendere üzerinde bu çalışmaları sürdürüyoruz” diye konuştu. Yazıcı, dünyada iki-üç örneği bulunan tek gümrük kapısı iki gümrük idareli uygulamanın Türkiye’de de yakın zamanda gerçekleştirilmesi dileğinde bulunarak, bu gerçekleştirme örneklerine en yakın olanın Nusaybin Gümrük Kapısı olduğunu kaydetti. Bakan Yazıcı, gelecek ay Suriye’de yüksek düzeyli stratejik iş konseyi toplantısı yapılacağını, orada Nusaybin Gümrük Kapısı’nda ortak yapım konusunda neler yapılabileceğinin de görüşüleceğini söyledi. Yazıcı, Nusaybin Gümrük Kapısı’nın modernizasyonu için 31 milyon lira harcama yapılmasının öngörüldüğünü, işletme süresinin 20 yıl olarak belirlendiğini, ünitelerin 78 dönüm arazide yapılacağını anlattı.


3 Eylül 2010. 17:00
0 0 Oylar
Okuyucu puanı:
Abone ol
Bildir
guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x