“Bugünlerde medyada tavukçuluğa vurmak prim yapıyor”


Untitled-1 copy
Orta ve az gelirli vatandaşların protein kaynağı olan tavuk etinin bazı yayın organlarının olumsuz ve yanlış haberleri nedeniyle tüketiminin gerilediği öne sürüldü.
Bu konu ile ilgili  Bloomberg Televizyonunda Hande BERKTAN’ın programına konuk olan Prof. Dr. Tülin Aksoy, “Maalesef bugünlerde medyada tavukçuluğa vurmak prim yapıyor” dedi
Ülkemizde’ de her yıl yüzde 10-15 oranında büyüyen tavukçuluk sektörü son dönemde hormondan antibiyotik kullanımına kaliteye kadar birçok alanda çeşitli saldırılara maruz kaldı. Son aylarda özellikle medyada tüketiciyi tavuk etinden soğutmaya yönelik, adeta bir karalama kampanyasını düşündüren görüşler artıyor. Bu durumun etkisiyle son bir yılda tüketim azalmaya başladı. Geçen yıl sadece yüzde 1.2 büyüyen sektör durgunluk sürecine girdi. Akdeniz Üniversitesi Zootekni Bölümü’nden Prof. Dr. Tülin Aksoy, Türkiye’deki tavukçuluk sektörünün kalitesinin mükemmel seviyede olduğunu söyledi. Sistemlerin zaten Avrupa ve ABD’den direkt alındığını belirten Aksoy, son dönemde tavuk etine yöneltilen eleştirilerin birçok nedeni olduğunu kaydetti.
KIRMIZI ET TÜKETİMİ ARTTI 
Tülin Aksoy, bir dönem doktor ve beslenme uzmanlarının kırmızı eti sağlık açısından karaladığını söyledi. O dönemde herkesin piliç etine yöneldiğini belirten Aksoy, “Ancak zamanla anlaşıldı ki vücudun sadece beyaz etle beslenmesi sağlıklı değil. Bizim kırmızı ete de ihtiyacımız var. Bir ülkeyi sadece piliç etiyle beslemeniz sağlık açısından mantıklı değil” dedi. Kişi başı piliç eti tüketiminin Türkiye’de 19.3 kiloya ulaştığını ve bunun da tüketicide bıkkınlık yarattığına işaret eden Aksoy, “Son dönemde kırmızı ete dönüş başladı” şeklinde konuştu. Aksoy, medyada piliç etine yönelik olumsuz yayınlara ilişkin de şunları söyledi: “Bugünlerde tavukçuluk sektörüne vurmak maalesef ki prim yapıyor. Televizyonda bununla ilgili bir program varsa reyting alıyor, internette ise tıklanma sayısı yüksek oluyor.”
ÇEŞİDE İHTİYAÇ VAR 
Tavukçuluk sektörüne güvenilmesi gerektiğinin altını çizen Aksoy, pazarın çeşitlenmeye ihtiyacı olduğunu belirterek, “ABD ve Avrupa’da ‘hayvan refahı ve üretimde sürdürülebilirlik’ konusu gündemde. Bu ülkelerde otlak tavukçuluğu giderek artıyor. Otlakta yetişen tavuğun eti daha lezzetli oluyor. Bu durum da fiyata yansıyor. Burada tercih tamamen tüketiciye bırakılıyor” şeklinde konuştu.
FRANSA’DA LABEL ROUGE ÜRETİM
Tülin Aksoy, tavuk eti üretimindeki çeşitlenmeyi Fransa’yı örnek vererek anlattı. Fransa’da üretilen tavuk etinin yüzde 16’sı Label Rouge (kırmızı etiket) damgalı. Bu tavuklar hayvan başına 2 metrekarelik otlaklarda yetiştiriliyor. Eti daha lezzetli. Fiyatı da konvansiyonel üretime göre 2 kat daha fazla. Aksoy, ülkede Label Rouge’un yıllık 500 milyon euroluk bir piyasa ulaştığını söyledi. Bu gelişmenin etkisiyle Avrupa’da kafesteki tavuklar yüzde 50’ye geriledi.
 
ORGANİKTE KESİM 82 GÜN
 Konvansiyonel üretim (Standart tavuk eti): Kesim 5-7 haftada yapılıyor. Bir metrekarede 18-19 piliç var.
Free range chicken meat (Serbest gezinen tavuk eti): En erken 56’ncı günde kesiliyor. Hayvan başına 1 metrekare gezinme alanı var.
 Organik piliç eti: Yerleşim sıklığı kapalı alanda metrekare başına 11 piliç. Hayvan başına 4 metrekare otla kaplı açık alan ve yemin organik olması şartı var. Hızlı gelişen civcivler için en erken kesim yaşı 82, kahverengi tüylü yavaş gelişenler için ise 72’nci gün.

DİĞER HABERLER
Yumurtada dikkat edilmesi gereken noktalar..!
10 Mart 2014. 14:59
0 0 Oylar
Okuyucu puanı:
Abone ol
Bildir
guest

3 Yorum
Eskiler
En Yeniler
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
Turgay Ayder
10 yıl önce

Sofraya gelen tavuk değil, piliç oluyor. Doğru ifade kullanmak gerekir.
Ben 5-6 yıldır piliç eti yemiyorum. Tavuk eti olursa yiyorum.

Serdar Konuralp
Serdar Konuralp
10 yıl önce
Reply to  Turgay Ayder

Nerede üretildiği ve kesildiği belli olmayan markasız kırmızı etlerde nasıl bir tutum sergiliyorsunuz Turgay Ayder bey?

Prof.Dr. Tülin AKSOY
Prof.Dr. Tülin AKSOY
10 yıl önce

Turgay bey, Batılı tüketicilerin ekonomik yönden daha rahat olan bir kısmı piliç eti dışındaki organik vb alternatif sistem ürünlerini tercih ediyor. Daha yüksek fiyatla organik vb alternatif tavuk etini tercih etmelerinin başlıca nedeni Kuzey Avrupada hayvan refahı ve sürdürülebilirlik, Güney Avrupada ise özel lezzet daha ön planda. ABD’de sürdürülebilirlik ön planda. Sürdürülebilirliği önemseyenler 2-3 kat pahallı organik ürünü tercih ediyor, hayvan refahını önemseyen ancak bütçesi daha dar olanlar da 1.5-2 kat pahalı serbest sistem (Free Range) ürünü tercih ediyor. Fransada tüketilen tavuk etinin % 16’sı küçük üreticilerin kooperatifleşerek bir araya geldiği Label Rouge (LR) sitemde, otlaklı kümeslerde üretiliyor. Özel lezzet,… Read more »

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
3
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x