Irak kanatlı sektörünü uçurdu, ihracat 1 milyar dolara dayandı


tur3
ŞABAN GÜNDÜZ
Son 11 yılda ihracatını 70 kat arttırarak rekor seviyede geliştiren Türk kanatlı sektörü, 2013 yılında 1 milyar doları geçmeyi hedefliyor. 2013 Ocak-Eylül döneminde 468 milyon 325 bin dolarlık beyaz et ihraç eden sektörün, aynı dönemdeki yumurta ihracatı ise 273 milyon 481 bin dolara yükseldi. Sektör, dokuz ayda toplam 741 milyon 806 bin dolarlık dışsatıma imza attı. Yıl sonunda 1 milyar dolar barajını aşmayı hedefliyor. Türkiye’nin kanatlı eti ve yumurta ihracatında ilk sırayı Irak alıyor. Bu ülkeye 2013 Ocak-Eylül döneminde 244 milyon 149 bin dolarlık yumurta ihraç edilirken kanatlı eti ihracatı ise 326 milyon 80 bin dolara ulaştı. Irak, sektörün ihracatının yüzde 76’lık payını aldı. Onu İran, Libya, Azerbaycan, Suriye ve İsrail gibi ülkeler takip ediyor.
Yıllık 4 milyar dolar ciroya sahip sektör, ihracat ataklarıyla büyümesini sürdürüyor. Son yıllarda ihracatını özellikle Ortadoğu ülkelerine kaydırmaya başlayan sektör, anlaşmalarla Uzakdoğu ve Balkan ülkelerini de listesine ekledi. Gelişmeleri değerlendiren Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, “2002 yılında kanatlı eti ihracatı 12 milyon dolar, yumurta ihracatı ise 2 milyon dolar seviyelerindeydi. Son 11 yılda sektör, gerçekleştirdiği büyük yatırımlar ve tanıtım çalışmalarıyla bugün 1 milyar dolar sınırına dayandı. İhracatta altın çağını yaşıyor.” dedi.
2023 YILI HEDEFİ 3,4 MİLYAR DOLAR
Türk piliç eti ve yumurtasının kalite ve lezzetinin yurtdışında oldukça beğenildiğini aktaran Kızıltan, şunları kaydetti: “Şu an 50 ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Amacımız, ihracat yaptığımız ülkelerde marka bilinirliğimizi arttırırken AB ülkelerine yapılması planlanan ihracatla da global pazarda hakettiğimiz konuma gelmek. Kanatlı sektörü, et ve yumurta olarak 2023 yılındaki 500 milyar dolar ihracat hedefine 3,4 milyar dolarlık katkı sağlamayı amaçlıyor, yatırımlarını ve tanıtım çalışmalarını bu hedef doğrultusunda yürütüyor.”
HEDEF İÇ TALEBİ DE ARTTIRMAK
Türkiye’deki piliç eti ve yumurtanın, insanların en kolay ve en ucuz şekilde ulaşabildiği zengin protein kaynağı olduğunu söyleyen Sinan Kızıltan, “Maalesef ki ülkemizde piliç eti ve yumurta tüketimi, diğer ülkelerle kıyaslandığında oldukça düşük kalıyor. Ülkemizde kişi başı tavuk eti tüketimi 19 kg. iken bu rakam Amerika’da 43 kg., Brezilya’da 42 kg., Çin’de ise 37 kg. civarındadır. Türkiye’de kişi başı yumurta tüketimi yıllık 180-200 taneyken gelişmiş toplumlarda bu sayı 300’ün üzerinde. Kanatlı eti ve yumurta tüketimini özendirici tanıtım çalışmalarına ağırlık verilmeli. Sektör olarak önümüzdeki süreçte iç tüketimi arttırıcı tanıtım çalışmalarına da yoğunlaşacağız.” şeklinde konuştu.
Cihan

 

 

 

 


Yazan - 18 Ekim 2013. Kategori MANŞET, KÜMES HAYVANCILIĞI, HAYVANCILIK. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oylar
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x