Marmarabirlik, Avrupa pazarında yapılanıyor


Marmarabirlik Yönetim Kurulu Başkanı Hidamet Asa, 2011 yılında Avrupa ülkeleri için yeni bir yapılanmayı tamamlamak üzere olduklarını belirterek, “Söz konusu yapılanmanın ardından buradaki satış kanalları bizzat birliğimiz tarafından daha etkin bir şekilde yönetilecek” diye konuştu.

Avrupa pazarı dışında özellikle Ortadoğu ülkeleri için arayışlarının tamamlanacağına da dikkat çeken Asa, etnik pazar dışına da ürün satışlarının hızlanacağını söyledi. Birliğin yurtiçinde 81 ilin tamamında bölge sorumlusu distribütörlerle hiçbir bölgeyi boş bırakmayacak şekilde faaliyet gösterdiğine işaret eden Asa, “Bu amaç doğrultusunda küçük kalibreli zeytin arzında yaşanan sorunları aşmaya yönelik politikalar geliştireceğiz. Ayrıca cirosal büyümenin önünü açmak için zeytinyağına da ağırlık verileceğiz” dedi.

Marmara Bölgesi’nde dördü Bursa, üçü Balıkesir ve biride Tekirdağ’da olmak üzere toplam sekiz kooperatifi çatısı altında bulunduran Marmarabirlik’in 2010’da yaptığı yeni çalışmalarla büyüme trendi yakaladığını aktaran Hidamet Asa, satışta yüzde 10, ciroda yüzde 16, ihracatta da yüzde 13 büyüme yakaladıklarını kaydetti. Alım odaklı politikalarını satış odaklı hale getirerek, zeytin üreticisinden daha fazla ürün alabilecek duruma geldiklerini ifade eden Asa, 2010 yılında Türkiye genelinde bölgesel yapılanmalarını tamamlayıp sahaya çıktıklarını, distribütörleri ile birlikte nokta ziyareti ve satış gerçekleştirdiklerini dile getirdi.

Asa, geçen yıl ürün çeşitliliğine giderek, piyasadan gelen talep doğrultusunda Karamürsel tipi, Edremit çizik, domat dolgulu, kırma, kokteyl ve dilimli zeytin üretim ve satışına başladıklarını anlattı.  Yine piyasa talepleri doğrultusunda, küçük taneli sofralık zeytin ihtiyacını karşılamak için ilk kez 2010 yılında üreticilerin havuzundan salamura zeytin alımı gerçekleştirdiklerini açıklayan Asa, “Marmarabirlik, üretici ortaklarının hasat mevsiminde satmayıp kendi havuzunda tuzladığı küçük taneli ürünlerden de yaklaşık 550 ton salamura zeytin alıp, karşılığında 1.5 milyon TL ödedi. 2009-2010 ürün alım kampanyası döneminde ortaklarından 87.4 milyon TL’lik 31 bin ton ürün alan Marmarabirlik, 2010-2011 kampanya döneminde ise şimdiye kadar 30 bin ton dolayında ürün alımı gerçekleştirdi” aktarımını yaptı.

İhracatta ülke sayısı arttı

Birliğin ihracat yaptığı ülke sayısını da 2010 yılında Yeni Zelanda, Dubai ve Güney Afrika’nın eklenmesiyle 26’ya çıkardığını kaydeden Asa, “Belarus ve Ukrayna bağlantılarını da tamamlamak üzereyiz. 2010’da 5 bin 374 ton ürün satışı yaparak ihracatımızı bir önceki yıla göre yüzde 13.22 oranında artırdık. Döviz getirisi açısından baktığımızda da 21 milyon 355 bin dolar elde ettik. İhracattan elde ettiğimiz gelir 2010 yılında 2009’a göre yüzde 17.76 oranında artış kaydetti” şeklinde konuştu.

Birliğin 2010-2011 kampanya döneminde aldığı ürünlerin toplam bedeli olan 95 milyon TL’nin tamamını Ocak ayı içinde ödediğini vurgulayan Asa, piyasa koşullarını da göz ardı etmeden, ortağı olan zeytin üreticilerinin menfaatini korumaya odaklı çalıştıklarına değindi. Asa, Marmarabirlik’in görevinin sadece ürün alıp, işleyip, ambalajlayıp satmak olmadığını, ürün kalitesini artırmak için iyi tarım uygulamaları konusunda ortaklarını bilgilendirmenin yanı sıra, üreticileri ayni ve nakdi kredilerle desteklediklerini de anlattı. Asa, 2010 yılında ortaklara 2.6 milyon TL tutarında ayni ve nakdi destek sağladıklarını açıkladı.

Lisanslı depo hizmeti veriliyor

Marmarabirlik olarak 2010 yılında Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdiklerini savunan Asa, yarı bedeli Dünya Bankası hibe kredisiyle inşa ettikleri lisanslı zeytin ve zeytinyağı depolarının hizmete açıldığını ifade etti. Asa, “Türkiye’de başka örneği olmayan lisanslı depolarımızın amacı doğrultusunda kullanılabilmesi için ürün borsalarının kurulmasını bekliyoruz. Bilindiği gibi lisanslı depolara ürün teslim eden üreticilerimiz, karşılığında alacakları belgeler ile borsada işlem görecek ve aynı zamanda kredi alabilecekler” değerlendirmesini yaptı.

Birliğin  her yıl artırdığı satışlarını karşılayabilmek için kapasite artırımına gittiğini de aktaran Asa, şunları kaydetti: “Kapasite artışına ilave İzmir Yolu Başköy Mevkii’ndeki entegre tesislerimizde oluşturduğumuz Ar-Ge birimimiz, kendine has özellikleri bulunan sofralık zeytini, dünya pazarlarında İspanyol, İtalyan ve Yunanistan zeytiniyle rekabet edebilecek duruma getirmek için büyük çaba harcıyor. Yine İznik ve Mürefte kooperatiflerinde arıtma tesislerini faaliyete geçirdik. Diğer kooperatiflerde de plan dahilinde arıtma tesisleri devreye alacağız. Şu anda Türkiye’de pek çok işletme henüz salamura suyu problemini çözememişken, Marmarabirlik olarak yaptığımız yatırımlarla bu sorunu çözmüş durumdayız.”(Kobiden)


Yazan - 5 Şubat 2011. Kategori TARIM. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oylar
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x