Satınalma Gücü Paritesi (Hanehalkı Nihai Tüketim Harcamaları), 2014


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

Türkiye’nin tüketim mal ve hizmetleri fiyat düzeyi endeksi 61 oldu

 

Fiyat düzeyi endeksi, ülkelerin ulusal para birimlerinin karşılaştırmalı olarak döviz kuruna göre alım gücünün göstergesidir. Bir ülkenin fiyat düzeyi endeksi, 100’den büyük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre “pahalı”, 100’den küçük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre “ucuz” olarak ifade edilmektedir.

 

Türkiye’nin 2014 yılı sonuçlarına göre tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi 61 oldu. Bu değer, 28 Avrupa Birliği (AB) ülkesi genelinde 100 Euro karşılığı satın alınan aynı mal ve hizmet sepetinin, Türkiye’de 61 Euro karşılığı Türk Lirası ile satın alınabileceğini gösterdi.

 

Karşılaştırmalarda, 28 AB üyesi ülke, 3 Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkesi (İsviçre, İzlanda ve Norveç), 5 aday ülke (Türkiye, Makedonya, Karadağ, Sırbistan ve Arnavutluk) ve 1 potansiyel aday ülke (Bosna-Hersek) kapsandı.

 

Tüketim mal ve hizmetlerinde en pahalı ülke İsviçre oldu

21503_img_1_26_19.06.2015558478144

Ülkeler itibarıyla karşılaştırıldığında 37 ülke arasında tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi en yüksek ülke 154 ile İsviçre, en düşük ülke ise 47 ile Makedonya oldu.

 

Tüketim mal ve hizmetleri fiyat düzeyi endeksleri (AB28=100), 2014

21503_img_2_26_19.06.20151227397948

Kaynak: Avrupa Birliği İstatistik Ofisi (Eurostat)

 

Türkiye’de en yüksek fiyat düzeyi endeksi kişisel ulaşım araçlarında oldu

 

Türkiye’nin tüketim mal ve hizmetleri grubuna ilişkin fiyat düzeyi endeksi alt gruplar itibarıyla incelendiğinde, kişisel ulaşım araçları endeksi 110 oldu ve bu gruba ait fiyat düzeyinin AB ülkelerinin ortalamasının %10 üzerinde olduğu görüldü.

 

Diğer alt gruplar bazında ise; alkollü içecekler ve tütün ile tüketici elektroniği endeksleri 87 oldu ve bu gruplarda Türkiye’nin fiyat düzeyinin diğer alt gruplara nispeten yüksek olduğu görüldü. Buna karşılık giyim endeksi 63, lokanta ve oteller endeksi 74 oldu ve bu gruplarda fiyat düzeyinin diğer alt gruplara göre düşük olduğu gözlendi.

 

Tüketim mal ve hizmetleri ve alt gruplarına ilişkin fiyat düzeyi endeksleri(1) (AB28=100), 2014

____________________________________________________________________________

 

AÇIKLAMALAR

Çalışmada kapsanan mal ve hizmet gruplarının içerikleri aşağıda verilmektedir;
Gıda ve alkolsüz içecekler: Ekmek ve tahıllar, et, süt, yumurta, meyve, sebze, su, meyve suyu ve diğer alkolsüz içecekler,
Alkollü içecekler, sigara ve tütün: Şarap, bira, vb. alkollü içecekler, sigara ve tütün ürünleri,
Giyim: Kumaşlar, erkek, kadın, çocuk ve bebek giyim eşyaları,
Tüketici elektroniği: Televizyon, ses ve görüntü kaydeden ve oynatan cihazlar, bilgisayarlar vb.,
Kişisel ulaşım araçları: Motorlu araçlar, motosiklet ve bisikletler,
Lokanta ve oteller: Yiyecek ve içecek hizmetleri, konaklama hizmetleri.


Yazan - 22 Haziran 2015. Kategori MANŞET, GIDA, EKONOMİ. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oylar
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x