Türk diasporası 2 yıl içinde 100’den fazla ülkede örgütlenecek


Türk diasporası yeni hedeflerini belirledi. TOBB/DEİK ve DTİK Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Cumhuriyetin 100. Yılında dünyanın etkin 3 diasporasından birisi olacaklarını belirterek, ”2 yıl içerisinde 100’den fazla ülkede 2 bine yakın temsilciyle hareket edecek çok büyük, geniş bir örgütlenme modeline kavuşmayı hedefliyoruz” diye konuştu

 

DTİK Yönetim Kurulu ve Yüksek İstişare Kurulu’nun gerçekleştirdiği ortak toplantıda alınan kararlar, düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı. Toplantıya, TOBB/DEİK ve DTİK Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu’nun yanı sıra; DTİK YİK Üyesi Aslı Başgöz, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Zeynel Abidin Erdem, DTİK YİK Üyesi Mübariz Mansimov, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Çalık, DTİK YİK Başkanı Muhtar Kent, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Rona Yırcalı, DTİK YİK Üyesi Süreyya Ciliv, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Hüseyin Aydın, DTİK YİK Üyesi Yalçın Ayaslı, DTİK YİK Üyesi Atıl Kutoğlu, DTİK YİK Üyesi Mehmet Öztürk, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Nejdet Demiryürek, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Ali Galip Savaşır, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Torunoğulları, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Süsli, DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Celal Seçilmiş ve DTİK Yönetim Kurulu Üyesi Remzi Kaplan katıldı.

 

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), DEİK ve DTİK Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, burada yaptığı konuşmada, Türk diasporasının etkin bir yapıya kavuşmasını sağlamak için DTİK bünyesinde güçlü bir yapı kurduklarını vurguladı

 

Bunların anavatanla koordinasyonu sağlayacak üst organ olarak DTİK Yönetim Kurulu, strateji konusunda önerilerde bulunmak üzere, girişimci ve profesyonellerden oluşan, Muhtar Kent’in başkanlığında faaliyet gösterecek Yüksek İstişare Kurulu ile kendi bölgelerinde diaspora politikalarının uygulanmasından sorumlu olan Avrasya, Avrupa, Balkanlar, Asya Pasifik, Amerika, Ortadoğu-Körfez-Afrika Bölge Komiteleri olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, bu komitelerin başkanlarının DTİK Yönetim Kurulu’nun doğal üyeleri olacağını söyledi.

 

M. Rifat Hisarcıklıoğlu, bugünkü Yönetim Kurulu ve Yüksek İstişare Kurulu ortak toplantısında önümüzdeki süreçte hayata geçirecekleri somut, uygulanabilir projeleri ve gelecek dönem takvimini belirlediklerini ifade etti.

 

-”Diaspora tabirinin fikri takipçisi olduk”

 

Geçtiğimiz yılın Kasım ayında düzenledikleri ”Dünya Türk Girişimciler Kurultayı”na değinen Hisarcıklıoğlu, orada büyük bir iddiayı ve hedefi ortaya koyduklarını, ”Biz artık göçmen işçi topluluğu değiliz, gurbet ve gurbetçilik dönemi bitmiştir” dediklerini hatırlattı.

 

İlk defa 2009’da kullandıkları ”diaspora” tabirinin fikri takipçisi olduklarını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, 2009 yılındaki Kurultay’da hükümetten diasporaya yönelik faaliyet göstermek üzere bir kamu kurumu oluşturulmasını talep ettiklerini, bu kapsamda Yurt dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı’nın kurulduğunu anımsattı.

 

-”Milli politika haline geldi”

 

Devletle diaspora arasındaki köprü olma hedefinde başarı sağladıklarını, artık daha örgütlü ve güçlü olduklarını dile getiren Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti:”İlk 3 yılımızı farkındalığı artırmaya, devletimizle beraber politika belirlemeye ve ilk diaspora örgütlenmelerinin adımlarını atmaya ayırdık. Şimdi, önümüzdeki 3 yıl icraat dönemi olacak. Hedefimiz, Cumhuriyetin 100. yılında dünyanın en etkin 3 diasporasından birisi olmak. En kalabalık olmayacağız, ama en etkinlerinden birisi olmayı hedefledik ve belirledik.

Çalışmalarımız sonucunda şunu gururla söyleyebiliriz; artık diaspora konusu bir milli politika haline gelmiştir. Çalışmalarımız bu yönde devam etmektedir. Bugün ve yarın diasporamızın sivil toplum kuruluşları, Ankara’da toplanıyor. Bu toplantı biter bitmez akşam orada olacağız.”

 

-Dünyadan örnekler…

 

Brezilya devlet başkanının Bulgaristan göçmeni olduğunu, bu yıl Brezilya’nın Bulgaristan ile özel alım anlaşmaları imzaladığını ve en büyük iki şirketini Ekim ayında Bulgaristan’da yatırım olanaklarını araştırması için görevlendirdiğini anlatan Hisarcıklıoğlu, Deutche Bank’ın eş üst yöneticisinin (CEO) bir Hintli olduğunu ve Deutsche Bank’ın Hindistan’ın yabancı yatırım çekmesini sağlamak üzere gönüllü danışmanlık anlaşması imzaladığını belirtti.

 

Amerika Temsilciler Meclisi Başkanının da İtalyan asıllı olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, ”İtalya ile ABD arasında en ufak bir problem olduğunu duydunuz mu? Google’un kurucusu Rus asıllı. Rusların Yandex’inin, Google’dan sonra dünyanın en büyük ikinci arama motoru olmaya doğru ilerlemesi tesadüf mü?” dedi.

 

Bugün dünya üzerinde 215 milyon diaspora üyesi yaşadığını, bu sayının 2050 yılında 405 milyona ulaşacağının tahmin edildiğine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, diasporaların önümüzdeki dönemde etkinliklerini daha da artıracağının şimdiden görülebildiğini, bugün bile Çin’e gerçekleştirilen yabancı yatırımların yüzde 70;inin hazırlık sürecinde mutlaka bir Çin diasporası temsilcisi olduğuna işaret etti.

 

-”İki kritik segment, girişimcilik ve gençlik”

 

Diasporaların yeni güç olarak öne çıktığının altını çizen Hisarcıklıoğlu, Türk diasporası için girişimcilik ve gençlik olmak üzere iki kritik segment belirlediklerini söyledi.

 

Bugün gerçekleştirdikleri toplantıda alınan kararları aktaran Hisarcıklıoğlu, şunları kaydetti: ”Birinci karar olarak diaspora örgütlenmemizi genişletme kararı aldık. İlk olarak bölge temsilciliklerimize ilaveten, ‘ülke’ ve ‘şehir’ diaspora temsilcileri atamaya başlayacağız. Dünyada Tiran’dan Pekin’e, Toronto’ya, St. Petersburga’a kadar her kanalda olmak istiyoruz. Önümüzdeki dönemde dünya genelinde 300’e yakın şehirde diaspora temsilcimiz olacak.

 

Tiran’dan Glasgow’a, Pekin’den Toronto’ya, Abuja’dan St. Petersburg’a her şehirde diasporayı bir araya getirecek ve ortak hareket etmesini sağlayacak temsilciler olacak. Bu temsilcilerin yerel siyasetle, yerel medyayla, yerel sivil toplumla ilişkiler ve Türk diasporasının organize edilmesi gibi somut görevleri olacak. Buna ilaveten, yine her şehirde bir ‘Kadın Girişimci Diaspora Temsilcisi’ ile ‘Genç Girişimci Diaspora Temsilcisi’ belirlenecek. Biz diasporadaki gençlerimize ‘gelecek nesil diasporası’ diyoruz. En önemli, en kritik ve en önemli diaspora grubu gençlerimiz. Bu temsilciler, ilk kurultayda bir araya gelerek seçimle bölge ve dünya komitelerini kuracaklar. Böylelikle iki yıl içerisinde 100’den fazla ülkede 2 bine yakın temsilciyle hareket edecek çok büyük, geniş bir örgütlenme modeline kavuşmayı hedefliyoruz.”

 

-”Türk restoranları kurumsal imaj kataloğu”

 

İkinci kararlarının ise kendilerine en fazla talep gelen konulardan olan Türk restoranlarına yönelik bir proje gerçekleştirmek olduğunu belirten Hisarcıklıoğlu, bu konuda en önemli sorunun imaj sorunu olduğunu tespit ettiklerini, genellikle düşük gelir grubuna hitap edildiğini, imaj sorununda mesafe katedilmesi halinde restoran sayısının 5 yıl içerisinde iki kat, ciroların da 2,5 kat artacağının hesaplandığını kaydetti.

 

Bu konuda ortak bir ”Türk restoranları kurumsal imaj” kataloğu hazırlayacaklarını ifade eden Hisarcıklıoğlu, bu katalogda iç mimari ve kurumsal kimlik dizaynlarının standartlarını oluşturacaklarını, uyulama örneklerine ve malzemelere, ayrıca Türk yemeklerine yönelik mönü çalışmalarına da yer vereceklerini anlattı.

 

Hisarcıklıoğlu, ”Üçüncü olarak hem diasporamızın iş sahibi olmasına hem de Türkiye’deki markalarımızın dışa açılma sürecini hızlandırmaya yönelik olarak ‘Diaspora Franchise Platformu’ kuracağız. Türkiye’de franchise veren markalarla diasporada girişimci olmak isteyen üyelerimizi bir araya getireceğiz” diye konuştu.

 

-Diaspora başarı ödülleri…-

 

Üniversiteler ve düşünce kuruluşları bünyesinde diaspora araştırma merkezleri ve kürsüleri kurulması için çalışacaklarını belirten Hisarcıklıoğlu, böylelikle diaspora konusundaki araştırma eksikliğini gidereceklerini söyledi.

 

Beşinci olarak her yıl yurt dışından 50–100 genci eğitim ve staj için Türkiye’ye getireceklerini kaydeden Hisarcıklıoğlu, altıncı olarak diasporayı teşvik etmek amacıyla önümüzdeki yıldan itibaren ”diaspora başarı ödülleri”ni hayata geçireceklerini bildirdi.

 

Dünyanın bütün güçlü ve güçlenen diasporalarının, üyelerini cemiyet için çalışmaya şevklendirmek amacıyla ödül sistemi oluşturduğuna dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, bu kapsamda ”diaspora girişimcilik, ”diaspora kadın girişimci”, ”diaspora genç girişimci”,  ”diaspora profesyonel yönetici” ile ”diaspora kültür sanat” alanlarında ödül vermeyi planladıklarını kaydetti.

 

Yedinci olarak da bölgesel diaspora zirveleri gerçekleştireceklerine değinen Hisarcıklıoğlu, etkin bir diaspora örgütlenmesi hedefini gerçekleştirmek için dünyanın dört bir yanında zirveler düzenlemeye başlayacaklarını söyledi.

 

-”Hedef 80 ülke 300 şehir”

 

Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Hisarcıklıoğlu, bu platformun esas amacının yurt dışındaki Türkleri örgütlemek ve örgütlü olarak hareket edebilmek kabiliyetini gösterebilmek olduğunu söyledi.

 

Bunun ilk başarısının Fransa Senatosunda sözde Ermeni soykırım tasarısı görüşülürken, Avrupa’daki komitenin aktif girişimiyle en az orada Ermeniler kadar Türk diasporası üyesi olan insanları gördüklerini ifade eden Hisarcıklıoğlu, ”Hedef 80 ülke 300 şehir. Bu faaliyetlerin hepsini de önümüzdeki bir yıl içinde uygulamaya koymayı hedefledik. Bu hedeflere ulaşmak istiyoruz” dedi.

 

-Muhtar Kent   Coca Cola Campany Yönetim Kurulu Başkanı ve Üst Yöneticisi (CEO) Dünya Türk iş Konseyi Yüksek İstişare Kurulu Başkanı Muhtar Kent de, bu yolculuğun 2,5 sene önce başladığını belirterek, şu bilgileri verdi: ”Esas amaç Türk ve Türkiye markasını yurt dışında yükseltmek, yüceltmek. Yükselen bir Türkiye ile birlikte bunu yapmak zamanlama açısından önemli. Türk diasporasını kuvvetlendirmek ve daha dinamik konuma getirmek. Aynı zamanda amaçlardan bir tanesi Türk kadınlarını yurt dışında güçlendirmek. Yine yurt dışında yaşayan profesyonelleri, Türk girişimcileri kendi aralarında daha yakın iletişim kurmalarını sağlamak ve Türkiye ile olan bağlantılarını güçlendirmek.”

 

Kent, güzel bir iletişim platformunun kurulduğunu ve 90 ülkede 2200’ün üzerinde Türk girişimci ve profesyonelin bu ağa dahil olduğunu, 350 bin profil eşleşmesi gerçekleştirildiğini kaydetti.

 

İyi bir yolda olduklarını ifade eden Kent, ”Ben şuna inanıyorum. Türkiye markasının yurt dışında saygınlığı her gün yükseliyor. Buna nasıl katkıda bulunuruz. Türkiye imajını ve markasını hem kuvvetlendirecek şekilde hem de yurt dışında yaşayan Türklerin daha başarılı olmasını sağlamak için canla başla çalışıyoruz” dedi.

 

-”Türk girişimciler daha başarılı”

 

Kent, Amerika’nın ilk 100 şirketinin 6 tanesinin CEO’sunun Hint kökenli, 4’ünün de Yunanistan kökenli olduğunu hatırlatarak, ”Niye daha yüksek sayıda Türk CEO’lar olmasın Amerika’da? Benden sonra Hikmet Ersek de CEO oldu. Yüzde yüz inanıyorum bundan sonra da çok daha fazla başarılar göreceğiz Türk profesyonelleri, Türk sanat elçileri ve girişimciler açısından” diye konuştu.

 

Aralarında patentleri olan girişimciler de bulunduğunu ve daha da olacağını, patentin dünyada Türk patent sahiplerinin ne kadar teknolojinin güçlendiğini de gösterdiğini ifade eden Kent, önümüzdeki dönemde dünyanın birçok yerinde şirket kuran, teknoloji, buluş ve inovasyonla şirket kuran ve başarıdan başarıya koşan birçok Türk girişimci göreceğine yüzde 100 inandığını söyledi.

 

Kent, Türk girişimcilerin dünyanın içinde bulunduğu ekonomik kriz ortamında daha başarılı olduğunu, belirsizlik ortamında daha iyi yönetebildiklerini, daha etkin olabildiklerini, hızlı iniş ve çıkışlarda daha fazla tecrübeleri olduğunu ve dünyanın her yerinde Türk profesyonellerin yükseldiğini kaydetti.

 

Bunun Türkiye’ye çok çeşitli katkıları olduğunu dile getiren Kent, kendi şirketinde 5 Dünya Başkan Yardımcısından birinin Türk olduğunu ve 206 ülkeden 93’ünün İstanbul’dan yönetildiğini, böyle çok fırsatların önümüze geleceğine inandığını söyledi.

 


Yazan - 12 Haziran 2012. Kategori EKONOMİ. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oy
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x