Veteriner Servislerinin Değerlendirilmesi


firat_universitesi_095b034525b10936f3d1

 

 

 

Veteriner Servislerinin Değerlendirilmesi

(*Evaluation des Services Vétérinaire)

 (*OIE’den çeviri:Veteriner Hekim Ali OCAK)

 

 

Veteriner Servislerinin aktivitelerinin kalitelerini garanti etmek için, aşağıdaki temel prensipler oluşturulmalıdır.

 

1.Ayırt etme yetkisi: Veteriner servislerinin sorumlu personeli, mesleki yargı içerisinde, ayırt etme ya da seçme yetkisini elinde bulundurabilmesi için unvan, bilimsel bilirkişilik ve deneyime sahip olmalıdır.

 

2.Bağımsızlık: Veteriner servislerinin personeli karar ve yargılarına etki edecek; hiçbir ticari, finansiyer, hiyerarşik, politik baskı yapılamaz.

 

3.Tarafsızlık: Veteriner servisleri tarafsız olmalıdır. Partiler ve onların faaliyetlerine ayrıcalık tanınamaz.

 

4.Dürüstlük: Veteriner servisleri personelin her çalışmasında, değişmez şekilde, yüksek derecede dürüstlüğünü garanti etmelidir. Kaçakçılık, hile, rüşvet, tahrifat, sahtecilik araştırılmalı ve düzeltilmelidir.

 

5.Objektif olmak: Veteriner servisleri hiçbir ayrım yapmaksızın, devamlı olarak şeffaf ve nesnel hareket etmelidir.

 

6.Genel teşkilatlanma: Veteriner Servisleri, hayvan sağlık ölçülerinin hazırlanma ve uygulanması; aynı zamanda uluslararası veteriner sertifikasyon faaliyetlerini uygun bir mevzuat, yeterli finans kaynakları ve etkili bir teşkilat sayesinde uygulanma becerisini gösterebilir. Gelişen durumlarda, dengeli yargılar ve etkili çözümler sağlamak için mevzuat yeterli esneklikte olmalıdır. Veteriner servisleri, özellikle hayvanların identifikasyonu için sistemlerin oluşturulması ve yüklenmesi, hayvan nakilleri kontrolü, hayvan hastalıkları bildirimi ve profilaktik sistemlerin oluşturulması, epidemiyolojik bilgi iletiminin ve epidemiosürveyansın organizasyonu ve tüm sorumluluklarını yazılı bir şekilde tasvir ve tarif etmelidir.

 

Veteriner servisleri, veteriner halk sağlığı faaliyetlerinden sorumlu oldukları durumlarda, benzer ölçüde nitelikler getirmelidir.

 

Veteriner servisleri, hayvan hastalıkları nerede görülürse görülsün, sürveyansı ve sağlık problemlerinin bildirimi için etkili bir sistem oluşturmalıdır. Bunu aynı zamanda bulunduğu bölgedeki bütün hayvan popülasyonları için yapmalıdır. Hayvan hastalıklarından korunmada, hayvan hastalıkları bilgi sisteminin iyileştirilmesinde de bütün zamanlarda çaba göstermelidir.

 

Veteriner servisleri, uluslararası veteriner sertifikalarının düzenlenme yükümlülüğünün organizasyonu ve sorumluluklarını yazılı bir şekilde tarif etmeli ve belirtmelidir.

 

Veteriner servislerinin kalitesi üzerine etkili her çalışma tarif edilmiş olmalıdır. Bu tarif edilen işler, eğitim, biçimlenim, deneyim ve teknik bilgi konularında gerekli şeyleri kapsamalıdır.

 

7.Politik kalite: Veteriner servisleri politikalarını, görüşlerini ve ideallerini yazılı bir şekilde

belirtmeli ve tarif etmelidir. Veteriner servisleri, bütün organizasyon seviyelerinde,

uygulanan, kabul edilen ve iyi anlaşılmış politikasını korumalıdır. Eğer şartlar oluşursa,

kaliteli bir sistemin kurulması ele alınabilinir. Dünya Hayvan Sağlık Mevzuatının 1.3.4. bölümünde veteriner servislerinin kalitesinin değerlendirilmesi konusunda, üye ülkelere referans ve kalite sistemini tavsiye edilmektedir.

 

8.Usul ve esaslar: Veteriner servisleri, yazılı olarak uygulanabilinir usul ve esaslarını açıklamalı ve rapor haline getirmelidir. Bu usul ve esaslar aşağıdaki maddeleri içerebilir.

 

a)Aktivitelerin programlaması ve idaresi; uluslararası veteriner sertifikasyon faaliyetlerini içerir.

 

b)Hastalık kaynaklarının önlenmesi, kontrolü ve bildirilmesi.

 

c)Risk analizi, epidomiyosurveyans ve bölgelere ayırma.

 

d)Gözlem ve numune alma teknikleri.

 

e)Hayvan hastalıkları için teşhis ölçüleri.

 

f)Hastalıkların teşhisi ve hastalıklardan korunmak için kullanılan biyolojik ürünlerin

hazırlanması, üretimi, kayıt ve kontrolü.

 

g)Sınırlarda kontrol ve ithalat mevzuatı.

 

h)Dezenfeksiyon ve dezenfestasyon.

 

i)Gerektiğinde hayvansal ürünlerin içerisinde bulunan patojen ajanların yok edilmesine dönük uygulamalar.

 

OIE’nin bu konular üzerindeki kabul edilmiş normlarına,  uluslararası veterinersertifikalarının düzenlenmesinde ve hayvan sağlığı ölçülerinin ele alındığı zamanlarda, veteriner servisleri kendilerini bu normlara uydurmalıdır.

 

9.Bilgi edinme, istekler ve başvurular: Veteriner servisleri başka üye ülke veteriner servislerinin veya başka otoritelerin yasal isteklerine, özellikle bilgi edinme, istek ve başvurulara, makul bir zaman içerisinde cevap vermeyi üzerine almalıdır.

 

10.Doküman yönetimi: Veteriner servislerinin aktivitelerini gösteren güvenilir ve güncel olan bir doküman yönetimi olmalıdır.

 

11.Oto-değerlendirme: Veteriner servisleri, organizasyonla ilgili oluşumların etkinliğini analiz ederek ve kaynakların uygunluğunu göstererek, gerçekleştirilmiş değerleri, özellikle karşılaştırılarak periyodik olarak oto-değerlendirme sistemini yapmalıdır.

 

12.İletişim: Veteriner servisleri, aktivitelerini idari, teknik ve diğer personele dönük olarak içeri ve dışarı etkili olan bir iletişim sistemi yapmalıdır.

 

13.İnsan ve finans kaynakları: Sorumlu otorite, yukarıda bahsedilen aktivitelerin etkinliğinin yürütülmesi için, uygun kaynakların düzenlemesini yapmak durumundadır.

 

Çevirinin tamamına erişim adresi:

www.abveteriner.org/dosyalar/AliOcakOie.doc


Yazan - 22 Aralık 2015. Kategori MANŞET, HAYVANCILIK. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oy
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x