Yumurta konusunda cimri Diyetisyen “Yumurta Zirvesi’nde Yumurtanın Faydalarını Anlatacak


dilara koçak

 

 

 

Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (Yum Bir) tarafından 31 Ekim 3 Kasım arasında Antalya’da “Yumurta Zirvesi” gerçekleştirilecek.

 

 

 

Moderatörlüğünü Prof. Dr. Mustafa Tayar’ın yapacağı oturumda daaçıklanan  programa göre diyetisyen Dilara Koçak, yumurtanın beslenmedeki yerini anlatacak.

 

 

15 kişilik mücvere iki yumurtayı çok gören diyetisyen Dilara Koçak “Yumurta Zirvesi’nde Yumurtanın Faydalarını Anlatacak.

 

 

 

Bundan bir süre kadar önce TRT kanallarının birinde tanınmış yemek uzmanı Emine Beder ile program yapan Dilara Koçak müjver tarifi verirken yumurta karşıtı olduğu ortaya çıktı.Emine Beder 15 kişilik bir müjver tarifi verirken malzemeleri saydı ve içinede 2 yumurta kırmamız gerek dedi.Bunu duyan diyetisyen Dilara Koçak ” Emine hanım 2 yumurta çok birinin sarısını kullanmayalım.Sağlık için gerekli “dedi.

 

 

 

kabak-mücver15 kişilik yumurtada 2 yumurtanın ne kadar zararlı olduğunu siz okurlarımıza bırakıyoruz.Elinize hesap makinesini alın ve 2 yumurtayı 15’e bölün karşınıza çıkan miktarı da herhangi bir uzman doktora sorun bakalım ne cevap alacaksınız? Aynı Dilara Koçak bu hafta Hürriyet Gazetesi Pazar ilavesinde verdiği diyet listesinde de haftada iki haşlanmış yumurta veriyor.

 

 

 

 

Karbonhidrat yalancı mutluluk

 

 

 

http://www.hurriyet.com.tr/saglik/24630566.asp   Aynı Dilara Koçak bu kez şu açıklamayı yapıyor;   KAHVALTIDA YUMURTA AÇLIĞI ÖNLER

 

http://www.hurriyetaile.com/saglikli-yasam/genel-saglik/kahvaltida-yumurta-acligi-onler_31627.html

 

Dilara Koçak

 

Yeni kilo verme stretejisi olarak kahvaltıda aldığınız proteinin miktarını değil, çeşidini değiştirin. Kahvaltıya günün en önemli öğünü diyoruz çünkü kahvaltıyı atlamak tüm gün içindeki beslenme düzeninizi olumsuz etkiler.Yumurta, anne sütünden sonra en kaliteli protein olmakla birlikte son yapılan çalışmalar sabah kahvaltıda yumurta yemenin kişiyi daha uzun süre tok tuttuğunu göstermiştir. Güne yumurta içeren kahvaltıyla başlamak poğaça, börek yada kahvaltılık gevrek bulunan kahvaltıdan daha uzun süre tok tutuyor. Araştırmacılar, yulafta bulunan proteinle yumurtada bulunan proteini karşılaştırdıklarında; yumurta proteinin kişiyi daha uzun süre tok tuttuğunu bildiriyorlar. Kolesterol değerleriniz yüksek değilse haftada 4-5 kez yumurta tüketmeyi deneyin.

 

 

Uyguladığınız diyet programınızda başarınızı ve uyumunuzu artırmak için bir parça daha protein alımını artırabilirsiniz çünkü proteinler tok tutucu özelliğe sahiptir.

 

 

Bir yumurta yaklaşık 70 kalori, 6 gram protein, 5 gram yağ ve 186 mg. kolesterol içerir. A vitamini ve bazı B vitaminleri bakımından zengin bir yiyecek olan yumurtada demir, fosfor, magnezyum, kükürt ve sodyum gibi mineraller bulunur. Yumurtanın sarısı, akına oranla daha fazla yağ, protein ve demir içerir. Yumurta beyazının kalsiyum değeri yüksektir ve kolesterol içermez kalori açısından daha düşüktür. Bu sebeple omlet veya menemen yaparken daha fazla yumurta beyazı daha az yumurta sarısı kullanabilirsiniz

 

 

Araştırma sonuçları…

 

 

Yirmi fazla kilolu ve obez birey üzerinde yapılmış olan çalışmada, bireylere kahvaltıda kahvaltılık gevrek ve yumurta verildi.

 

 

Araştırmanın ilk haftasında bireylere kahvaltıda yulaf ve kahvaltılık gevrek verildi, ardından öğlen yemeği açık büfe olarak sunuldu. Araştırmacılar katılımcıların ne kadar aç oldukları, yemek öncesi ve sonrasında ne hissettikleri ve kaç kalori tükettiklerini sorguladı ayrıca kan örnekleri alınarak ghrelin hormonunlarına (iştahı artıran hormon) baktı. Sonrasındaki haftaysa aynı araştırmalar yumurta tüketilen kahvaltı için tekrarlandı. (Burada yumurtanın nasıl pişirilmiş olduğu önemli değil ) Araştırmacılar, kahvaltı da yumurta yiyenlerin öğlene kadar daha tok olduğunu ve öğlen yemeğinde daha az yemek yediğini tespit ettiler üstelik ghrelin hormonları daha düşük çıktı.       Merak ediyoruz bu diyetisyen uzmanımız Antalya’da yumurta ile ilgili ne söylecek acaba?

 

 

Başka bir diyet listesinde ise haftada sadece bir yumurta tavsiye ediyor.http://webliste.net/dilara-kocak-diyet-listesi/#.UibXkNLwnTo

 

 

Prof.Dr.Bingür Sönmez Başkanlığında yapılan bilimsel araştırma

 

 

 

Yumurta hakkında yapılan geniş bir araştırmanın açıklamasını sayın Prof.Dr.Bingür Sönmez’den haber alalım,

DSC_0101

 

 

 

Memorial Hastanesi ve Bilimsel Tavukçuluk Derneğinin ortaklaşa yaptıkları “Değişik Miktarlarda Yenen Tam Yumurtanın Kan Yağları ve Damar Sertliği Risk Faktörleri Üzerine Etkileri” araştırmamızı Silivri’de bir iş yerinde ve bir okulda yaptık. 15-59 yaş arasında olan 65 gönüllüye bir ay gün aşırı bir yumurta, bir ay her gün bir yumurta yedirdik. Bu gruptan 31 kişiye son olarak bir ay boyunca günde iki yumurta yedirdik. Her ay sonunda kan yağları ve damar sertliği risk faktörlerini tayin için kan örneği aldık: Bu tahliller sonucunda gün aşırı ve günde bir yumurta yiyen guruplarda kan yağları ve damar sertliği risk faktörlerinde yükselme olmadığı gibi kötü huylu kolesterolde (LDL) düşme saptandı. Günde iki yumurta yiyen grupta ise kolesterol ve kötü huylu kolesterolde yükselme saptanmasına rağmen, damar sertliği riskini tanımlayan faktör seviyelerinde değişiklik olmadı. Sonuç olarak sağlıklı kişiler tarafından yenen gün aşırı veya her gün yenen bir yumurtanın, kalp ve damar hastalıkları yönünden hiç bir zararı olmadığını saptadık ve herkesin hatta kalp hastalarının bile tereddütsüz gün aşırı bir yumurta yiyebileceklerini saptadık.     Buradan yola çıkarak “GÜN AŞIRI BİR YUMURTA, DOKTOR BANA DOKUNMA” sloganını ürettik. Bu çalışmamızın, bilimsel sonuçlarını 5 Ekim 2009 tarihinde, Bilimsel Tavukçuluk Derneğinin, Antalya’da organize ettiği uluslar arası kongrede sunduk. Ayrıca dünyada Uluslararası Yumurta Derneği tarafından 13 yıldır her Eylül ayının ikinci Cuma günü kutlanan “Dünya Yumurta Gününü” dünya ile eş zamanlı olarak kutlayarak halkımıza yumurtanın genel sağlık için yararlarını ve kalp sağlığı için gün aşırı yenen bir yumurtanın hiçbir sakıncası olmadığını Cevahir AVM önünde halka 15000 adet yumurta dağıtarak anlattıkİnsanların günde bir tane yumurta yemesi gerekir,yumurtanın kolesterolü yükseltmediği kanıtlanmıştır.     Diyetteki kolesterol ile yumurta arasında oluşturulan bağlantı, yumurtanın yüksek kolesterol simgesi haline gelmiş ve bu yanlışlık sağlık personeli tarafından sadece yüksek riskli hastalar değil de tüm topluma mal edilerek kolesterol içeren el bombası şeklinde haksız yere kurban edilmiştir. Doksanlı yılların sonuna doğru insanlar için belirli bir hedef belirlemenin tam bir bilimsel izahı olmasa da, günlük ortalama 300 mg’ın altında kolesterol alınması tavsiye edilmektedir. Hayvansal yağların daha az tüketildiği durumda, düzenli yumurta alımı ile günlük kolesterol alım hedefi tutturulabilir. Türkiye’de yapılan bir araştırmada günde bir veya iki yumurta yiyen gruplar 3 hafta ve 3 aylık dönemde takip edilmişler ve kan yağları, kolesterol ve trigliserid seviyelerinde her iki grupta da kısa ve uzun dönemde bir artış olmadığı gözlenmiştir. Kan kolesterol seviyelerinin yükselmesinin temel sebebi doymuş yağ tüketiliyor olmasıdır. Yumurtada bulunan kolesterol kandaki kolesterol seviyelerine ciddi bir artış yapmamaktadır. Tereddüt etmeden herkesin hatta kalp hastalarının bile kan kolesterol seviyelerinde belirgin bir değişiklik yapmayacağına inanarak, günaşırı bir yumurta tüketmelerini öneriyoruz         Bilim insanları olarak yıllarca yumurtanın kalp ve damarlar için kolesterol sorununa neden olduğunu ifade ederek üreticileri haksız yere mağdur oldukları için, hastalardan onları sağlıklı bir yaşamın vazgeçilmezi olan yüksek kaliteli, protein, vitamin ve minerallerin kaynağı olan yumurtadan mahrum bırakmış olduğumuz için özür dileriz.

 

 

 

TANRININ AMBALAJI YUMURTA

 

 

 

Uzun yıllar kolesterol yaptığı söylenen ve kolesterol düzeyi yüksek insanlar tarafından tüketilmemesi gerektiği söylenen yumurta, son yıllarda bilim dünyası tarafından yapılan çalışmalarca aklandı. Birçok tıp doktoru, yumurtanın en doğal ve sağlıklı protein kaynağı olduğu yönünde hem fikir.

 

 

 

Bu yıl piyasaya sürdüğü Karatay Diyeti kitabı ile dikkat çeken, Prof. Dr. Canan Efendigil Karatay’a göre her gün 2 yumurta tüketilmesi gerekiyor. Bu da yılda 730 yumurtaya tekabül ediyor. Yıllık ortalama 180 yumurta ise bu rakamın oldukça aşağısında.

 

 

 

Dünyaca ünlü kalp cerrahı Prof. Dr. Bingür Sönmez ise “gün aşırı bir yumurta doktor bana dokunma” diyor. Prof. Dr. Sönmez’e göre sağlıklı insanların yanı sıra kalp hastaları da gün aşırı 1 yumurta yemeli. Prof. Dr. Sönmez’in içinde bulunduğu bir araştırma sonucunda günaşırı 1 yumurta yiyen insanlarda kan yağları ve damar sertliği risk faktörlerinde yükselme olmazken kötü kolesterolde (LDL) düşme saptandığı görüldü.

 

 

 

 

İç hastalıkları uzmanı Dr. Ayça Kaya ise yumurtanın en kaliteli protein kaynaklarından birisi olduğunu belirtiyor. Dr. Ayça Kaya yumurtada kötü kolesterol ve trans yağ bulunmadığını, kolesterolden uzak durmak için açma, poğaça gibi yiyeceklerden kaçınılması gerektiğini belirtiyor. Ayrıca Dr. Kaya’ya göre; yumurtadaki kolesterol hücreyi koruduğu için de çok faydalı.

 

 

 

Tıp dünyasının 3 önemli ismi yumurta ile ilgili görüşlerini anlattı.

 

 

 

“Yumurtadan insanları yıllarca mahrum ettik”

 

 

 

Memorial Şişli Hastanesi Kalp ve Damar Cerrahisi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Bingür Sönmez doktorların insanları yıllarca yumurtadan mahrum ettiğini söylüyor. Prof. Dr. Sönmez; “Yumurta asla kolesterol bombası değildir. Ama biz yüzde 100 protein içeren bir gıdayı insanlardan yıllarca mahrum ettik. Son yapılan bilimsel araştırmalara göre açık kalp ameliyatı olan kişilerin bile yumurta yemesinde hiçbir sakınca olmadığı bildiriliyor.” dedi.

 

 

 

“Günaşırı bir yumurta,” doktor bana dokunma”

 

 

 

Memorial Hastanesi ve Bilimsel Tavukçuluk Derneğinin ortaklaşa yaptıkları “Değişik Miktarlarda Yenen Tam Yumurtanın Kan Yağları ve Damar Sertliği Risk Faktörleri Üzerine Etkileri” araştırmamızı Silivri’de bir iş yerinde ve bir okulda yaptık. 15-59 yaş arasında olan 65 gönüllüye bir ay gün aşırı bir yumurta, bir ay her gün bir yumurta yedirdik. Bu gruptan 31 kişiye son olarak bir ay boyunca günde iki yumurta yedirdik. Her ay sonunda kan yağları ve damar sertliği risk faktörlerini tayin için kan örneği aldık: Bu tahliller sonucunda gün aşırı ve günde bir yumurta yiyen guruplarda kan yağları ve damar sertliği risk faktörlerinde yükselme olmadığı gibi kötü huylu kolesterolde (LDL) düşme saptandı.

 

 

 

Günde iki yumurta yiyen grupta ise kolesterol ve kötü huylu kolesterolde yükselme saptanmasına rağmen, damar sertliği riskini tanımlayan faktör seviyelerinde değişiklik olmadı. Sonuç olarak sağlıklı kişiler tarafından yenen gün aşırı veya her gün yenen bir yumurtanın, kalp ve damar hastalıkları yönünden hiç bir zararı olmadığını saptadık ve herkesin hatta kalp hastalarının bile tereddütsüz gün aşırı bir yumurta yiyebileceklerini saptadık. Buradan yola çıkarak “Gün aşırı bir yumurta, doktor bana dokunma” sloganını ürettik.

 

 

 

“Yumurta kötü kolesterole etki etmiyor iyi kolesterolü yükseltiyor”

 

 

 

Gün aşırı bir yumurta veya günde bir yumurta kötü kolesterol seviyesini yükseltmiyor, iyi huylu kolesterolü yükseltiyor. Damar sertliği risk faktörlerini hiçbir şekilde etkilemiyor. Gün aşırı bir yumurta mutlaka yiyiniz, günde bir yumurta yiyebilirsiniz ama iki yumurta önermiyoruz. Çünkü iki yumurta kan ve kolesterol seviyesini yükseltiyor. Bizim insanımızın reaksiyonu günde iki yumurta aldığında ters etki yapabiliyor. Batılı toplumlarda günde 3 yumurta alınsa bile etki etmediği söyleniyor. Türk toplumu olarak iyi huylu kolesterolü düşük toplumuz. Damar sertliğine yatkın bir toplumuyuz. Dünyada kalp hastalıklarda ölümde birinciyiz. Dünyada en erken bypass olan toplumuz.

 

 

 

“Yumurta yemekten korkma şekerden kork”

 

 

 

Bu yıl piyasaya sürdüğü “Karatay Diyeti” kitabında da yumurtaya önemli bir yer veren Prof. Dr. Canan Efendigil Karatay insanların yumurtadan değil şekerden, tatlıdan kaçınmaları gerektiğini belirtiyor. Prof. Dr. Karatay yumurta için temel 5 kuraldan bahsediyor;

 

1. Yumurta kolesterolü yükseltmez.

2. Yumurta kalp ve damar hastalıklarına neden olmaz.

3. Yumurta kilo verdirerek bu hastalıkları önler.

4. Yumurta bağışıklık sistemini güçlendirir.

5. Yumurta doğal olarak her gün mutlaka iki adet tüketilmelidir.

 

 

 

Prof. Dr. Karatay ayrıca yumurtanın pişirilme usulünün de çok önemli olduğuna değiniyor. Yumurta renk değiştirdiğinde çok tehlikeli bir hal alıyor ve trans yağlar meydana geliyor; “Her gün kayısı kıvamında pişirilmiş iki yumurta, ya da saf tereyağında hazırlanmış yumurta, menemen ve omlet yediğimiz zaman kan kolesterolümüz yükselmez. Dikkat edilecek en kritik nokta, yumurtaların çok katı olarak haşlanmamış olmasıdır. Aşırı katı yumurtaların sarı etrafında meydana gelen yeşil gri renk, o yumurtanın bozulmuş olduğunu gösterir. Ağzımıza aldığımız zaman sarısı zaten un ufak olur ve tadı da yumurta gibi değildir artık. Doğallığı tamamen bozulmuş olan bu yumurta sarısında aşırı miktarda TRANSYAĞLAR meydana gelmiştir. Trans yağlar sağlığa son derece zararlı yağlardır. Bu nedenle, yumurtalar yağda kavrulup yakılmadan, yani yumurtalar doğal olarak tüketilmelidirler.

 

 

 

Doğal bir şekilde tüketilen yumurta kan kolesterolünü yükseltmez. Günde 4 yumurta yendiği zaman, karaciğerden kolesterol yapılması orantılı olarak azaldığı bilimsel olarak gösterilmiştir

 

 

 

“En ucuz kaliteli protein kaynağı“

 

 

 

Yumurta bilinen en değerli protein kaynağıdır. Hem amino asit açısından zengindir hem de kaliteli protein deposudur. 1 yumurta sarısı 231 mg. kolesterol içerir. Sağlığımızı korumak için yumurtadan ziyade kötü kolesterol kaynaklarından uzak durmak gerekir. Örnek; yağlı açmalar, poğaçalar, yağlı etler, kebaplar gibi. Çünkü kötü kolesterol kaynakları hem trans yağ asidi dolu hem de kolesterol oranı yüksek.

 

 

 

Yumurtanın kolesterolünde trans yağ asidi yoktur. Vücudumuzun hormon yapımını, hücre çeperi yapımı için kolesterole ihtiyacı vardır. Bir kısmını vücudumuz sentezlerken bir kısmını dışarıdan alırız. Bu açıdan yumurta en kaliteli yağ kaynaklarından biridir.

 

 

 

Sağlıklı bir insan her gün yumurta yiyebilir. Protein seviyesi yüksek olduğundan özellikle sık sık tüketilmesi gereken, besleyici değeri oldukça yüksek bir besindir. Kolesterol yüksekliği olan kişiler ise hafta 2 – 3 kez yumurta tüketebilir. Bir adet yumurta besin değeri açısından yumurta büyüklüğünde ete eşittir.

 

 

 

Yumurtanın içindeki lesitin beyin işlevlerinin düzenli olmasına yardımcı olur. Burada dikkat edilmesi gereken, yumurtayı değil, kötü kolesterol kaynaklarını hayatımızın çıkartmak olmalıdır. Özelikle, ülkemizin ekonomik yapısı düşünüldüğünde yumurta, tüm vatandaşlarımızın et, balık, tavuk gibi kaliteli proteine ulaşabileceği en ucuz bir besindir.


Yazan - 3 Eylül 2013. Kategori HAYVANCILIK. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oylar
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x