Yerli malına raf ambargosu


Dev marketlerin rafları cari açık yaratan karadeliklere dönüştü. Neredeyse tamamı yabancı sermayeli market zincirleri raflarda çifte standartla yerli üreticiye adı konmamış ambargo uyguluyor

Küresel market zincirleri rafları yerli üreticiye kapamaya başladı. Raf kiraları Boğaz’daki villaların değeriyle yarışıyor. İthal ürünler raflarda sadece kira bedeliyle yer bulurken yerli üreticiye ise elektrik faturasından personel giderine kadar marketin tüm masrafları fatura ediliyor. Yerli üretimi rafa sokmamanın bedeli ise Türkiye’ye 30 milyar dolarlık tüketim malları ithalatı olarak dönüyor. Cari açığı şişeren bu sistem istihdam ve yerli üretimin de önünde engel teşkil ediyor.

SABAH raflardaki bilinmeyen ekonomiyi araştırdı. Buna göre büyük bir markette 25 metrelik bir rafın aylık kirası 7 bin 500 TL’den başlıyor. Bu da neredeyse Boğaz’daki dairenin aylık kirasından daha fazla. Ayrıca yerli üretici sadece bu kira bedelini ödemekle kalmıyor. Rafa girmek isteyen işletmeler, marketin elektrik, temizlik, ısıtma ve personel gideri gibi masrafları da ödemek zorunda bırakılıyor.

KOBİ DIŞLANIYOR

Satışların geri ödeme takvimi en erken 6 ay sonra başlıyor ve vadeli olarak gerçekleşiyor. Ekonomik gücünü kullanan markalar en değerli alanları kaparken, özellikle KOBİ’ler raflardan dışlanıyor. Sadece hipermarketlerde değil mahalle süpermarketlerinde de benzer durum hakim. Yerli markalar isyanda.

KÜÇÜK ÜRETİCİ YOK EDİLİYOR

Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Odası Başkanı Bendevi Palandöken ise farklı isimler altında toplanan bedellerle küçük üretici ve KOBİ’lerin yok edildiğini söyledi. Pazarı üç uluslararası hipermarket grubunun domine ettiğini dile getiren Palandöken, “Zaten uluslararası bir markete ürününü koyan üretici elini verince kolunu alamıyor. Sonunda ya raftan çıkıyor ya da yüksek maliyetleri ödemek zorunda kalıp zarara giriyor” dedi.

DİĞER HABERLER
Rus heyeti incelemelerini tamamladı

TÜKETİCİYİ KANDIRIYORLAR

Reis Gıda’nın sahibi Mehmet Reis ise “bıçak kemiğe dayandı” dedi. Raf bedelleri böyle gittiği sürece hem üreticinin hem de tüketicinin daha fazla üzüleceğini vurgulayan Reis, “Yıllardır bu konuyla ilgili sesimi duyurmaya çalışıyorum. Marketler firmaları hem maddi hem de psikolojik bunalıma sokuyor” dedi.

ZİNCİR MARKETLER YERLİ ÜRETİCİNİN KANINI EMİYOR

Geçen yıl markalaşmaya karar verip, ürettiği kurabiye ve tatlı ürün grubuyla market raflarına giren Ayso Gıda, raf bedellerine dayanamayıp hem zincir marketlerden çıktı hem de kurabiye işini bırakmak zorunda kaldı. Firmanın sahibi Kemal Sofuoğlu, şunları söyledi: “1 lira bile kazanmadığım zincir marketler koca bir borç listesi çıkarıp işi icraya kadar götürdüler. Rafa bile çıkarmadıkları, depoda beklettikleri ürünlerim için ödeme istediler. Sonra da iade için de ayrıca fatura kestiler.”

30 MİLYAR DOLARLIK AÇIK

Küresel markalar rafların hakimi olunca en basit ürünlerde bile ithalat patlaması yaşanıyor. Her gün market raflarında gördüğümüz ürünler hem dış ticaret ve cari açığını şişiriyor hem de işsizliğin yüksek kalmasını sağlıyor. Türkiye, sadece geçen yıl 30 milyar dolarlık kişisel tüketim ithalatı ile yeni bir rekora imza atmıştı.

FİYATININ YÜZDE 20’Sİ RAF BEDELİ

DİĞER HABERLER
"Türkiye ekonomisi beklentilerin çok ötesinde büyüyor"

Rakiplerin bulunduğu rafta ürün satışı yapabilmek için üretici hipermarkete ürünün birim fiyatının yüzde 10-20’si arasında raf bedeli ödüyor. Raf bedelinde oran marketin bulunduğu lokasyona, satış potansiyeline, ürünün bulunduğu kategoriye ve o kategorideki marka sayısına göre değişiyor.

KOBİ’NİN RAFA GİRME BEDELİ

* Raf kirası

* İnsert

* Teşhir bedeli

* Mağaza açılışı

* Ciro primi

* Raf personeli bedeli

 * Aydınlatma gideri

* Promosyona katılım bedeli

* Listeleme bedeli

Rekabet Kurumu rafa el atıyor

Rekabet Kurumu, küresel market zincirlerinin yerli üreticiye uyguladığı raf ambargosunu mercek altına aldı.

Küresel zincir marketlerin, ürün aldıkları tedarikçilere uyguladıkları ‘haksız’ uygulamalara Rekabet Kurumu el atıyor. Cari açığı körükleyen ithal mallara, raflarında geniş yer veren marketlerle ilgili bir yıldır çalışma yürüten kurum bir ay içinde nihai raporunu tamamlayacak. Kurumun ‘Türkiye Hızlı Tüketim Ürünleri Perakendeciliği İncelemesi’ adı altında yaptığı araştırmaya göre, marketler tedarikçilerden listeleme, raf, insert, elektrik, promosyona katılım bedeli gibi çeşitli alanlarda ödeme talep ediyor. Bu durum öngörülmeyen bir maliyet ve ticari risk yaratıyor. Bedeller nedeniyle birçok şirketin ulusal zincirlerden çıkmak zorunda kaldığı da raporda açıkça ifade ediliyor. Perakendecilerin bazı durumlarda alıcı güçlerini orantısız olarak tedarikçilere yansıttığı da rapordaki tespitler arasında yer alıyor. Rapora göre, tedarikçilerden alınan bedellerin ulusal zincirlerin ciroları içindeki payı yüzde 13’e ulaşıyor. Perakendecilerin bazı durumlarda bu bedelleri sözleşme dışı ve geçmişe etkili faturalar yoluyla tahsil ettiklerinin altı çiziliyor. Rekabet Kurumu Başkanı Nurettin Kaldırımcı, büyük marketlerin tedarikçilerle yaptıkları tüm anlaşmaların incelemeye tabi olduğunu ifade ederek, “Birkaç ay içinde bu raporu açıklayacağız. Buna göre de ne önlem alınması gerekiyorsa alınacak” diye konuştu.

DİĞER HABERLER
(TİD) Modeli İçin Geniş Kapsamlı Toplantı Düzenlendi

Rekabet Kurumu Başkanı Nurettin Kaldırımcı: Rafta kalmak için tedbirinizi önceden alın

Teknolojiyi devamlı takip edin, inovatif ürünler çıkarın.

Raf tedariki çok önemli. Boşalan raflar yabancı rakibin oyun alanı haline dönebilir.

Tek satış kanalı yerine HORECA, parfümeri, kuaför, bakkal, market, her yerde olun.

Farklı kanallardan elde ettiğiniz marjla zararınızı dengelemiş olursunuz.

Cironuzu maksimize edecek satış modelleri oluşturun.

Bir süre zincir marketlerin payını cironuz içinde minimize edin.

Raflar yurtdışında paylaşılıyor

Kişisel bakım ve temizlik ürünleri kategorilerinde uluslararası marketlerdeki neredeyse tek yerli üretici konumunda olan firma yetkilileri ise rafların Türkiye’ye gelmeden uluslararası tedarikçilerle uluslar arası perakendeciler arasında paylaşıldığını dile getirdiler. “Ülkeler, raflar, cirolar çoktan paylaşılıyor. Buradaki yerli üreticiye de ölümüne rekabet etmek kalıyor. Türkiye’deki oyuncular ise sadece önceden yapılan bu planın uygulayıcısı oluyorlar” diyen firma yetkilileri, tüketici talep ettiği için uluslararası ve ulusal zincir marketlerin kendilerini raftan çıkarmaya cesaret edemediklerini vurguladılar.

 

 


16 Mart 2012. 12:37
0 0 Oylar
Okuyucu puanı:
Abone ol
Bildir
guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x