Beyaz ette 2025 ihracat hedefi 3 milyar dolar


11595

2012’de 500 milyon dolar civarında ihracat geliri elde eden beyazet sektörü, 2025 yılında hedefini 2.8 milyar dolar olarak belirledi.

 

Hüseyin GÖKÇE  

 

ANKARA – 2012 yılında 500 milyon dolar civarında ihracat geliri elde eden beyaz et sektörü, 2025 yılında dünya tüketimindeki artışa paralel olarak ihracat hedefini büyüttü. Bu tarihte ihracat miktarını 1 milyon tonun üzerine çıkarmayı bekleyen sektör, gelir hedefini de 2.8 milyar dolar belirleyerek 3 milyar dolar sınırına yaklaştırdı. 2000’li yılların ilk dönemlerinde görülen kuş gribinin hastalığının yarattığı tahribatları üzerinden atmasıyla birlikte, artan iç ve dış talebe bağlı olarak üretim kapasitesini yükselten beyaz et sektörü,2025 yılı için büyük hedefler belirledi. Beyaz Et ve Damızlık Sanayicileri Birliği’nin (BESDBİR) hazırladığı sektör raporunda yer alan verilere göre, beyaz et sektörü bugün 1.8 milyon ton civarında olan üretim miktarını, 2025’e kadar iki kat artırarak 3.5 milyon ton seviyesine yükseltecek.

 

Bu dönemde ihracat miktarı ise 300 bin tondan, 1 milyon tonun üzerine çıkarak yaklaşık 3 kat artış gösterecek. Aynı süreçte fiyat artış beklentileri de dahil olmak üzere ihracat gelirinin de 500 milyon dolara göre yaklaşık 5 kat artarak 2.8 milyar dolara ulaşması bekleniyor. İhracat artışında, ülkelerin istedikleri her türlü ürün ve ambalaj çeşidine göre üretim esnekliğine sahip olmasının büyük avantaj sağladığı ifade ediliyor.   Yeni pazarlar büyük potansiyel   Sektör, 2025 hedeflerine geleneksel ihracat pazarı olan Irak’a yeni ülkeler ekleyerek ulaşmayı planlıyor. Bu ülkelerin başında ise dünyanın en büyük beyaz et tüketicilerinden Rusya geliyor.

 

Rusya beyaz et ve ürünleri ithalatında çok yakın olan Türkiye yerine, binlerce kilometre uzaktaki Brezilya’yı tercih ediyor. Ancak geçen yıl Rusya’nın en çok alım yaptığı Brezilya’dan ithal edilen ürünlerde yasaklanmış katkı maddesi tespit ederek bu ülkeden ithalatı durdurma noktasına getirmesi Türkiye’nin ihracat şansını arttırdı.

 

AB siyasi sebeplerle ithalatı engelliyor  

 

Türkiye’nin aslında en önemli potansiyel pazarlarından birisi olan AB ülkeleri, özellikle siyasi sebeplerle ithalatı engelliyor. Uzun süredir AB’ye ihracat yapabilmek adına kendisini yenileyen, tüm hijyenik şartlarda AB standartlarının bile üzerine çıkan beyaz et sektörü bu durumu resmi olarak belgelese de ihracatın önüne çeşitli engeller çıkarıldı. İnceleme yapan AB uzmanlarının hazırladığı raporlar doğrultusunda, Türkiye AB’ye ihracat yapabilecek ülkeler listesine dahil edilmesine rağmen,çeşitli siyasi bahaneler öne sürülerek fiili ithalatın yolu açılmadı.

 

‘Helal’ standardı Suudi Arabistan’da avantaj sağlıyor  

 

İhracatta ikinci fırsat ülkesi olarak Suudi Arabistan gösteriliyor. Türkiye’nin kuş gribinden ari olmasına rağmen, uzun süredir alım yapmayan Suudi Arabistan, geçen yıl yaptığı incelemelerin ardından ithalat kapısını yeniden açtı. Ciddi tüketim potansiyeli bulunan bu ülkenin talep ettiği ‘helal’ standardında yapılan üretim de Türk ihracatçısı için avantaj teşkil ediyor. Uzun süren siyasi karışıklıktan sonra Libya’nın oluşturulan yeni yönetim sağladığı kısmi istikrarla birlikte yeniden ithalata başlaması, Türkiye’nin bu önemli pazarı yeniden elde etmesine yol açacak. Yine geleneksel pazarlardan olan Türk Cumhuriyetlerindeki talep artışları da sektörün hedefine ulaşmasında yardımcı olarak unsurlardan birisi olarak gösteriliyor.Dünya


Yazan - 19 Mart 2013. Kategori Uncategorized. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Bu yazı yoruma kapalı fakat geri izlemeye açık
0 0 Oylar
Okuyucu puanı
Abone ol
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
Bütün yorumları gör
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
0
Düşünceleriniz bizim için önemlidir, lütfen yorum bırakınız.x
()
x